Scan lanserar mörare griskött i butik

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2006 11:23 CET

Från och med mars kan man köpa mörat svenskt griskött i landets matbutiker, under varumärket Scan Deli. Krögarkotlett, Skinkfilé, Ytterfilé och Pigghamnoisette heter köttbitarna som har marinerats med en smakneutral marinad för att bli extra möra och saftiga och lättare att lyckas med vid tillagning. Denna mörningsmetod har används sedan flera år av professionella kockar både i Sverige och utomlands.

Köttet är det svenska, högkvalitativa Scan Piggham-köttet som har marinerats för att bli extra mört och saftigt. Det betyder samtidigt att köttet blir mer lättlagat än traditionellt griskött eftersom risken att det bli torrt och segt när det steks är mycket liten. Marinaden förstärker köttets smak något, men köttet ska kryddas på vanligt sätt inför tillagningen.

– Griskött ger högvärdiga proteiner, B-vitaminer och järn och är dessutom mycket magert när det synliga fettet är borttaget. Eftersom allt fler konsumenter vill äta magert utan att förlora i smak, lanserar vi det här svenska mörade köttet som jag hoppas svarar upp mot alla önskemål, säger Martin Pardell, produktchef på Scan.

Ny portionsförpackning
Marinaden består av vatten med naturligt salt (mindre än 1 procent) och druvsocker (0,5 procent) och utgör sex procent av köttbitens vikt. För att få köttet mört rakt igenom och inte bara på ytan, sprutas marinaden in i köttet med tunna nålar efter finstyckningen.

Därefter vakuumförpackas köttbitarna i enportionsförpackningar som sitter ihop fyra och fyra eller två och två. Cirkapriset är 85-90 kronor per kilo och ligger i nivå med traditionellt griskött från Scan Piggham.

– Vitt kött kan generellt bli lite torrt vid tillagning, det gäller både gris och kyckling. Att tillsätta en marinad som gör köttet mörare rakt igenom är ett sätt att göra köttet saftigare och lättare att lyckas med. I Scan Deli-köttet utgör marinaden bara sex procent av den totala vikten och det är precis så mycket som krävs för att få de här egenskaperna, säger Martin Pardell.

Martin Pardell, produktchef på Scan Foods, tfn: 070-697 80 62
Margareta Thorgren, pr-chef, tfn: 070-280 01 68
Högupplösta pressbilder finns att ladda ner på www.scan.se under press/pressbilder.

Scan är ett av Sveriges mest omtyckta varumärke och förknippas med svenskt ursprung, trygghet och kvalitet. Scan Foods AB som ingår i Swedish Meats-koncernen ansvarar för marknadsföring och försäljning av konsumentprodukter under varumärket Scan.