Scan lanserar svenskt lammspett

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 08:54 CEST

Grilla svenskt lamm i sommar. Scan lanserar lammspett Souvláki. Marinerade med sydeuropeisk kryddning och helt klara för grillen.

Souvláki betyder grillspett på grekiska och inspirationen till Scans nya lammspett är hämtad från södra Europa. Lammspetten tillverkas av lammstek, som är en mör köttdetalj. Köttet är som i alla Scan-märkta varor, svenskt. Marinaden består av en sydeuropeisk kryddning med smak av timjan, rosmarin, paprika och tomat.

Scan har förberett för konsumenterna, lammet är färdigmarinerat, trätt på spett och bara att lägga på grillen. Grilltiden är endast 4 minuter - 2 minuter per sida. De går även utmärkt att tillaga i ugn.

- Lamm passar utmärkt på grillen och vår tanke inför årets grillsäsong är att göra svenskt lammkött mer lättillgängligt och förberett för konsumenten, säger Martin Pardell, produktchef Scan AB.

Fakta:
Souvláki innehåller svenskt lammkött. Spetten är marinerade med smak av timjan, rosmarin, paprika och tomat. Hållbarhet: 16 dagar. Förpackning: 4 spett x 50 gram/st. Konsumentpris: 40 kr/st. Finns i butik från vecka 16.

Margareta Thorgren, informationsdirektör Scan AB, tfn: 070-280 01 68
Martin Pardell, produktchef Scan AB, tfn: 070-697 80 62

Bild:
Finns att hämta på Scans hemsida www.scan.se/Omföretaget/Press/Pressbilder eller kontakta Laila Romu, informatör Scan AB, tfn: 0511-252 19.

Scan - bry dig om vad du äter

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.