Scan lanserar två nya grovmalda och smaksatta leverpastejer

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2011 09:01 CET

Vecka 46 lanserar Scan två nya leverpastejer inom konceptet Välkommen hem till svenska gårdar. Pastejerna är ugnsbakade och grovmalda och kommer i två svenskinspirerade smaksättningar, rökt sidfläsk och äpple samt trattkantarell och honung. Recepten har tagits fram tillsammans med bönder från två utvalda gårdar i Sverige och innehåller enbart svenskt kött.

För konsumenter som gillar svensk mattradition och svenska smaker har Scan tagit fram två nya smaksatta leverpastejer. I framtagningen av pastejerna har Scan utgått från traditionella leverpastejrecept och svensk matkultur. Men för att ge nytt liv åt det klassiska pålägget har Scan utvecklat två spännande smaker tillsammans med Vedemö Gård i Östergötland och Högstorp Gård i Västergötland.

-  Leverpastejerna har en grovmalen struktur och kommer i smakkombinationerna rökt sidfläsk och äpple samt trattkantarell och honung. Inspirationen till recepten har hämtats både från svenska smaksättningar och gårdarnas egna smaktraditioner. De passar utmärkt både till frukost eller på julbordet, säger Martin Andersson, produkgrupptchef på Scan.

Scans nya leverpastejer lanseras i butik vecka 46. Båda pastejerna är gjorda på svensk grislever. Leverpastej är en bra järnkälla eftersom den naturligt innehåller mycket järn. Receptet till leverpastejen med smak av trattkantarell och honung är framtaget tillsammans med Högstorp Gård och receptet för rökt sidfläsk och äpple har tagits fram tillsammans med Vedemö Gård.

- En stor del av maten vi äter kommer från den egna gården och dess omgivningar. Smaksättningen har inspirerats av att jag är biodlare och min favoritsvamp trattkantarellen, som finns i traktens skogar, säger Lars Haglund som driver gården Högstorp i Västergötland.

För tabell se: http://www.scan.se/sitebase/default.aspx?idnr=jJDUK8DQOh2KkuzXCM0Q905XjPAUNAT4bEpKmuBHZ27NnoCa0B5YRI25FNef

Vedemö Gård
Vedemö är en medelstor gård som ligger i en liten by några kilometer utanför Motala i Östergötland. Den ägs och drivs av Karin Olsson och hennes familj och har drivits av släkten i elva generationer. De ägnar sig i huvudsak åt grisuppfödning och har uppåt 2 200 djur på gården samtidigt. 2 000 smågrisar, 200 suggor, 30 betesfår som håller landskapet öppet samt bordercollien Zeppe. I omgivningarna odlas havre, vete, korn och vall som används som foder till djuren. Tillsammans med Karin och Johan har Scan tagit fram receptet till leverpastej med rökt sidfläsk och äpple samt en grovmald korv med timjan och salvia.

Högstorp Gård
Högstorp är en gammal släktgård som gått i arv i tio generationer. Idag ägs och drivs den av Lars Haglund och hans familj. Gården ligger i ett vackert slättlandskap i Västergötland strax söder om Vänern nära Grästorp. Där finns en liten slaktsvinsuppfödning på ca 100 djur och en liten nötbesättning med mjölkrastjurar och kalvar, totalt ca 50 djur samt höns, egen biodling och gårdskatten Sotis. På åkermarkerna odlas havre, korn, höstvete och vall som foder till djuren och i trädgården odlas potatis, lök och grönsaker. Stor del av den mat familjen äter kommer från den egna gården och dess omgivningar. Tillsammans med Lars och hans familj har Scan tagit fram receptet till leverpastej med smak av trattkantarell och honung samt en grovmald korv med mejram och fänkål.

Martin Andersson, produktgruppchef Scan AB, tfn: 08-725 83 35
Laila Romu, kommunikatör Scan AB, tfn: 0511-252 19

Pressbilder
Finns att hämta på Scans hemsida http://www.scan.se /press/pressbilder eller kontakta Laila Romu

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 11 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.

Postadress:
104 25 Stockholm Telefon: +46 771-510 510 www.scan.se