Scan lanseras gyros till gatukök och restauranger

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2011 08:42 CET

Gyros är en maträtt som kommer från det grekiska köket. Scan lanserar grillad och färdigskuren gyros till gatukök, pizzerior och restauranger. Det är en gyros av hög kvalitet, med fläskkarré av svenskt ursprung.

- Vår gyros är smakrik och karrén gör att den blir rejält saftig också. Vi säljer den färdigskuren och färdigkryddad så det är lätt för alla gatukök och restauranger att servera den då den bara behövs värmas, säger Carina Lauer, produktchef på Scan.

Scans gyros är grillad som en kebabstock och sedan skuren. Den tillverkas av svensk hel fläskkarré och är smaksatt med paprika, vitlök, selleri och senap. Den innehåller inga tillsatser. Scan gyros säljs som frysvara och har en lång hållbarhet.

Gyros kommer ursprungligen från det grekiska köket och består av tunt skivat fläskkött som marineras och steks. Det är även en populär snabbmat och används och tillverkas på samma sätt som kebab-kött, men består av fläskkött. Kebab kommer från Turkiet och bestod ursprungligen av lammkött, men är nu även vanligt att den består av nöt.

Gyros är mest populär i södra och västra Sverige, främst i Småland, Värmland, Göteborg och Borås. Men runt Malmö och Karlskrona är Kebab av nötkött mest populärt. Kebaben är även mest populär i Östergötland och uppåt landet.

Carina Lauer, produktchef Scan AB, tfn: 044-19 40 48
Laila Romu, kommunikatör Scan AB, tfn: 0511-252 19

Bild
Finns att hämta på Scans hemsida http://scan.se  press/pressbilder eller kontakta Laila Romu.

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 11 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.