Scan och McDonald’s i samarbete

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2010 08:47 CET

Scan AB och McDonald’s samarbete är nu i full gång och tillverkningen av McDonald’s hamburgare har startat. Dessutom utökas produktionen av Scans egna färsprodukter på anläggningen i Skara. Det innebär att Scan blir en av norra Europas största tillverkare av malda köttprodukter. McDonald’s är nu Sveriges största upphandlare av svenskt nötkött inom restaurangbranschen. Ett 30-tal nya arbetstillfällen skapas.

Scan AB satsar långsiktigt på att utveckla tillverkningen av färsprodukter i Sverige. Produktionsanläggningen i Skara ska bli ett så kallat ”färscentrum” som därmed blir en av norra Europas största tillverkare av malda köttprodukter.

Samarbetet innebär att McDonald’s långsiktigt tryggar tillgången på svenskt nötkött, och är härmed den största upphandlaren av svenskt nötkött i restaurangbranschen i Sverige. McDonald’s hamburgare har tidigare tillverkats i Esca Foods anläggning i Linköping men Scan AB har nu tagit över en del av produktionen.

– Vi är mycket stolta över att få McDonald’s som kund. Trots hård internationell konkurrens kan vi säkra tillverkning i Skara och användning av svenskt nötkött. Vi kan också möta McDonald’s hårda krav på kvalitetssäkerhet genom hela produktionskedjan, säger Thomas Perkiö på Scan AB.

– För oss betyder samarbetet att vi nu är den största upphandlaren av nötkött i restaurangbranschen i Sverige och vi är mycket nöjda att åter få Scan som en direktleverantör. Det primära för oss är att förse våra gäster med nötkött av högsta kvalitet utan några tillsatser, dvs 100 procent nötkött. Genom samarbetet köper vi in så mycket svenskt nötkött som finns att tillgå, säger Patrik Holm-Thisner på Svenska McDonald’s AB.

Thomas Perkiö +46 70 601 11 71 Scan AB
Margareta Thorgren +46 70-280 01 68 Scan AB