Scan och Swedish BBQ-team lanserar Fläskfilé Ginger

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2009 08:56 CEST

Scan och Swedish BBQ-team fortsätter att utveckla premiumsortimentet för grillen. I år lanseras Fläskfilé Ginger. Ett svenskt Piggham-kött, kryddat med rubbing och med utvald glaze.

Fläskfilé Ginger är neutralt marinerad för att behålla mörhet och saftighet under grillningen. Den är kryddad med rubbing, en torr grövre kryddblandning, med en balanserad smak av ingefära och vitlök. I förpackningen ligger en glaze med smak av äpple och whiskey. Glazen penslas på under grillningen för att ge ytterligare färg och smak; den går också utmärkt att använda som grillsås.

- För ett saftigt resultat på grillen utgår vi från BBQ-teknik, då man grillar en hel köttbit under lång tid. Vi använder också rubbing och vår egen glaze som smaksättare på köttet, säger Ulrik Lindelöv, lagkapten, Swedish BBQ team.

Tillagningstiden är 35 minuter, grilla gärna indirekt på en kolgrill eller på svag/medelvärme på gasolgrill. Till Fläskfilé Ginger används svenskt Piggham-kött där strängarna på fläskfilén är borttagna.

- Tanken med vårt samarbete är att vi vill göra det enkelt för konsumenten att ta grillningen till en högre nivå. Fläskfilé är en köttdetalj man grillar ofta och som passar bra att grillas hel. Fläskfilé Ginger är helt klar för grillen och smaksatt för en lite extra smakupplevelse, säger Martin Pardell, produktchef Scan AB.

Fakta:
Fläskfilé Ginger innehåller svenskt Piggham griskött. Neutralt marinerad, rubbing med balanserad smak av ingefära och vitlök. Bipackat ligger 50 g glaze med smak av äpple och whiskey. Nyckelhålsmärkt. Hållbarhet: 20 dagar. Vikt: ca 550 gram/förpackning. Konsumentpris: 94 kr/st. Finns i butik från vecka 16.

Swedish BBQ team
Swedish BBQ team är ett svenskt lag som tävlat i grillning sedan 2003. På meritlistan finns bl a bronsmedalj i BBQ-VM på Jamaica 2003, guldmedalj i BBQ-EM i Ungern 2003 och Nordiska mästare vid BBQ-EM i Polen 2005. Teamet, som leds av lagkapten Ulrik Lindelöv, har alla gedigen matkunskap genom att de bland annat jobbat som kockar på stjärnkrogar runt om i Europa.

Margareta Thorgren, informationsdirektör Scan AB, tfn: 070-280 01 68
Martin Pardell, produktchef Scan AB, tfn: 070-697 80 62
Ulrik Lindelöv, lagkapten Swedish BBQ team, tfn: 0708-33 77 96

Bild:
Finns att hämta på Scans hemsida www.scan.se/ Omföretaget/Press/Pressbilder eller kontakta Laila Romu, informatör Scan AB, tfn: 0511-252 19.

Scan - bry dig om vad du äter

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.