Scan sponsrar CISVs ungdomsläger för världsmedborgare

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2009 08:52 CEST

Ungdomar från hela världen kommer till Jönköpings CISV-läger i Norrahammar. Ett läger för blivande världsmedborgare, för en ökad kulturell förståelse. Scan sponsrar med hamburgare, korv- och charkprodukter.

Den 3-30 juli anordnar CISV i Jönköping ett läger (barnby) för ungdomar 11 år. 70 ungdomar kommer från hela världen. Det är ett internationellt ungdomsläger för världsmedborgare. CISV är en fristående organisation för utbyte mellan ungdomar i syfte att utveckla ungdomarna till världsmedborgare. Organisationen finns i 42 länder och stöds av UNESCO.

Att vara världsmedborgare innebär att ta ställning och engagera sig för en fredligare värld. Tillsammans skapar vi projekt för en ökad kulturell förståelse, för de mänskliga rättigheterna, för bra utbildning till alla, för en fredlig lösning av alla konflikter, för jämlikhet och jämställdhet och mot rasism, fattigdom och miljöförstöring.

- Vår möjlighet att genomföra läger och aktiviteter bygger mycket på sponsring och frivilliga. Därför är vi väldigt tacksamma för Scans bidrag till maten, det är roligt att kunna bjuda på svenska produkter, säger Peter Samuelsson, CISV Jönköping.

- En organisation som engagerar sig för fred och interkulturell förståelse är något vi gärna stöttar. Det blir allt viktigare med globala nätverk, att träffa människor från olika kulturer och för att utbyta erfarenheter - allt från olika livssyner till mat. De grundläggande värderingarna sätts redan i tidig ålder, säger Margareta Thorgren, kommunikationsdirektör Scan AB.

Margareta Thorgren, kommunikationsdirektör Scan AB, tfn: 070-280 01 68
Peter Samuelsson, CISV Jönköping, tfn: 0708-24 52 20

Scan - bry dig om vad du äter

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.