Scan storsatsar på barnfamiljer med ”Mina Favoriter"

Pressmeddelande   •   Sep 07, 2010 08:52 CEST

Under vecka 36 lanserar Scan ”Mina Favoriter”, ett nytt brett sortiment charkprodukter som tagits fram särskilt för att råda bot på middagsstressen i vardagen. Produkterna har en storlek, smak och form som barn tycker om och äter upp – och som de själva kan vara med att laga och bjuda på.

– Syftet med Mina Favoriter är att underlätta vardagsmatlagningen för föräldrarna, särskilt under ”Hell Hour”, den hektiska timmen från att man slutar jobbet fram till att middagen ska vara klar. Därför har vi tagit fram ett sortiment med produkter som vi vet att barnen gillar och äter upp. En studie som vi har utfört visar att det är det viktigaste för föräldrarna när de väljer mat, säger Mina Grubb, produktchef på Scan AB.

Nya produkter i sortimentet Mina Favoriter är ”Min! Favorit Falukorv”, ”Mina! Små-kryddiga korvar”, ”Mina! Minstaste köttbullar” och ”Min! Varmkorv med tunt skinn”. Även befintliga produkter som Kulkorven, Snabburgaren och Hot Dogs kommer att ingå i sortimentet. Alla produkter som ingår i Mina Favoriter innehåller svenskt kött.

– Med fler produkter ger vi föräldrarna fler valmöjligheter till en snabb och god middag. Inför lanseringen har vi även tagit fram lättlagade recept som barn gillar och själva kan vara med och laga. Det blir roligare för barnen att hjälpa till med matlagningen när de kan bidra med egna favoritprodukter. Varje förpackning är försedd med ett gott recept, men vill man ha mer inspiration kan man antingen kolla in vår facebook-grupp ”Mina Favoriter” eller besöka vår hemsida, säger Mina Grubb.

Scan tar steget ut på facebook med Mina Favoriter. Syftet är att ha en dialog med konsumenterna kring recept, tricks och tips om hur man får en trevlig vardagsmiddag.

Mina Grubb, produktchef Scan AB, tfn: 08-725 83 02
Laila Romu, kommunikatör Scan AB, tfn: 0511-252 19

Finns att hämta på Scans hemsida www.scan.se/ press/pressbilder
http://www.scan.se/sitebase/press/pressbilder.aspx eller kontakta Laila Romu.

Fakta Mina Favoriter

Min! Favorit Falukorv
Falukorv är den mest sålda korven på marknaden och nu har även barnen sin egen falukorv som ingår i Mina favoriter. Den innehåller svenskt gris- och nötkött och är producerad enligt SÄRNÄR, vilket innebär att den är helt fri från gluten, laktos, ägg, soja-, mjölk- och ärtprotein.

Köttmängd: 68 %. Fetthalt: 20 %.
Förpackningsstorlek: 500 gram. Konsumentpris: ca 26,90 per förpackning.

Mina! Minstaste köttbullar
Mina! Minstaste köttbullar är små, bara 7,6 gram. Det är en rolig storlek som barn gillar att äta. Köttbullarna innehåller bara svenskt gris- och nötkött.

Köttmängd: 73 %. Fetthalt: 15 %.
Förpackningsstorlek: 300 gram (ca 40 köttbullar). Konsumentpris: ca 23,50 per förpackning.

Mina! Små-kryddiga korvar
Barn vill ofta ha mindre korvar och mildare smak. Smaken i ”Mina! Småkryddiga korvar” är en mild smak av kummin och vitlök. Kryddorna är extra malda för att inte störa i munnen. Även storleken är mindre och anpassad för barn. En korv väger 37,5 gram och har en hög kötthalt. Korvarna innehåller svenskt gris- och nötkött och är producerad enligt SÄRNÄR, vilket innebär att den är helt fri från gluten, laktos, ägg, soja-, mjölk- och ärtprotein.  s

Köttmängd: 73 %. Fetthalt: 23 %.
Förpackningsstorlek: 300 gram (8 korvar). Konsumentpris: ca 23,50 per förpackning.

Min! Varmkorv med tunt skinn
Varmkorv är mat som många barn gillar och den går snabbt att koka. Min! Varmkorv har tunt skinn som är lätt för barn att äta. Korven är lite mindre, 50 gram, för att passa barn bättre än stora korvar. Korvarna innehåller svenskt gris-, nöt- och kalvkött.

Köttmängd: 58 %. Fetthalt: 23 %.
Förpackningsstorlek: 400 gram (8 korvar). Konsumentpris: ca 24,90 per förpackning.

Min! Kulkorv
En roligare variant av Hot Dogs, i form av korvkulor. Innehåller svenskt gris- och nötkött och är producerad enligt SÄRNÄR, vilket innebär att den är helt fri från gluten, laktos, ägg, soja-, mjölk- och ärtprotein.

Köttmängd: 34 % Fetthalt: 15 %. Förpackningsstorlek: 400 gram.

Hot Dogs
Hot Dogs är en klassiker som funnits i Scans sortiment sedan 1965 och en av våra mest populära korvar.  Innehåller svenskt gris- och nötkött och är producerad enligt SÄRNÄR, vilket innebär att den är helt fri från gluten, laktos, ägg, soja-, mjölk- och ärtprotein.

Köttmängd: 34 % Fetthalt: 15 %. Förpackningsstorlekar 500 gram och 1500 gram.

Hot Dogs Chorizo
En lite modernare variant av klassikern Hot Dogs, med mild smak av Chorizo. Innehåller svenskt gris- och nötkött och är producerad enligt SÄRNÄR, vilket innebär att den är helt fri från gluten, laktos, ägg, soja-, mjölk- och ärtprotein.

Köttmängd: 34 % Fetthalt: 15 %. Förpackningsstorlek: 500 gram.

Snabburgare
Snabburgaren är en klassiker som funnits i Scans sortiment sedan 70-talet. Det är en produkt som köps av många barnfamiljer. Innehåller svenskt gris- och nötkött.

Köttmängd: 60 % Fetthalt: 14 %. Förpackningsstorlekar: 400 gram och 1000 gram.

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 11 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 23 Mdr SEK.