Scan tecknar LOI med Stockholms Butikskött gällande Visby

Pressmeddelande   •   Jan 22, 2010 10:27 CET

Scan AB har upprättat ett så kallat letter of intent (LOI) tillsammans med Stockholms Butikskött AB gällande Scans anläggning i Visby. Avsiktsförklaringen gäller ett gemensamt delägarskap. Gotland får således behålla sitt slakteri i Visby.

I september 2009 deklarerade Scan AB att företaget aktivt söker en samarbetspartner för att gemensamt driva anläggningen i Visby vidare. Gotland har ett unikt varumärke och det finns stor potential att utveckla det gotländska köttvarumärket. Stockholms Butikskött AB är ett familjeägt företag som styckar och levererar kött till butiker först och främst i Stockholmsområdet. Samtal mellan parterna har förts under hösten. Avtal planeras att tecknas under andra kvartalet 2010.

- Vi vet att slakteriet och vår anläggning är viktig och betydelsefull för många människor på Gotland. Genom det tilltänkta samarbetet med Stockholms Butikskött har både vi och våra leverantörer större möjlighet att utvecklas och expandera långsiktigt, säger Denis Mattsson, VD Scan AB.

- Vi har sedan en tid tillbaka anmält vårt intresse i Visby slakteri då vi redan idag representerar ett antal uppfödargrupper på ön inom såväl nöt, gris och lamm. Vi är glada att Scan nu väljer oss som samarbetspartner för fortsatta diskussioner. Vi ser stora möjligheter att utveckla den Gotländska råvaran och Gotland som region i framtiden och med slakteriet som grund kan vi skapa den helhet vi eftersträvar i vår verksamhet.

Denis Mattsson, VD Scan AB, tfn: 076-128 36 98
Thomas Östlund, VD Stockholms Butikkött AB, tfn: 0702-84 00 55

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 11 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 22 Mdr SEK.