Scan tvingas varsla 22 medarbetare

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2008 13:16 CEST

Scan AB har idag inlett förhandlingar med fackliga företrädare om att varsla 22 medarbetare på tre av Scans anläggningar i Sverige. De berörda orterna är Kristianstad, Linköping och Skara.

Scan tvingas att minska sin produktion av kött- och charkprodukter då livsmedelskedjan Coop igår aviserade att tillsvidare dra in cirka 30 scanartiklar. Beslutet innebär att Scan måste varslar 22 medarbetare, fem i Kristianstad, åtta i Linköping och nio medarbetare i Skara. Dessa anläggningar tillverkar och levererar svenska köttbullar, korvar och smörgåspålägg till hela Sverige.

- Det är mycket beklagligt och kommer att påverka många av våra medarbetare, våra konsumenters frihet att själva välja produkter och det svenska lantbruket. I en tid som denna där klimatdebatten är i full gång borde vi istället gemensamt värna om det svenska köttet och svenska arbetstillfällen, säger Margareta Thorgren, informationschef Scan AB.

Magnus Lagergren, VD Scan AB, tfn: 070-255 52 35
Margareta Thorgren, informationschef Scan AB, tfn: 070-280 01 68

Scan - bry dig om vad du äter

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 300 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.

Postadress: Box 30223, 104 25 Stockholm ITelefon: +46 771-510 510Iwww.scan.se