Scans gårdsköttbullar lanseras även till restauranger och storhushåll

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2011 09:57 CET

Vecka 45 blir Scans nya gårdsköttbullar även tillgängliga för restauranger och storhushåll. Svensk gårdsköttbulle är grovmald, saftig och milt kryddad med kryddpeppar. De har en hög kötthalt och är gjorda på ett recept som Scan tagit fram tillsammans med Bäck Lantbruk i Småland. Som alla Scans produkter innehåller de endast svenskt kött.

- Idag är det ett stort konsumentintresse för svensk mattradition och husmanskost. Gårdsköttbullen har en mer hemlagad karaktär, med den grova strukturen och rejäla i storlek. De är kontaktstekta vilket ger en ojämn stekyta, precis som hemma när de steks i pannan. De passar perfekt till potatis och sås eller hemlagat potatismos och pressgurka, säger Carina Lauer, produktchef på Scan.

Receptet till gårdsköttbullarna har Scan tagit fram tillsammans med bönderna Lena och Roland Johansson på Bäck Lantbruk. Och resultatet är helt i Lenas stil; rejäla och saftiga köttbullar som är lite ojämna till formen samt lätt kryddade med kryddpeppar. Kötthalten är hög, 80 % och varje köttbulle väger 24 gram. Köttbullarna innehåller traditionella köttbulleingredienser som potatis, lök, ströbröd och ägg.

I detaljhandeln säljs köttbullarna under konceptet ”Välkommen hem till svenska gårdar” som bygger på svenska smaker och svenskt ursprung. Från och med vecka 45 distribueras gårdsköttbullarna även till restauranger och storhushåll under namnet Svensk Gårdsköttbulle.

Recept:
Köttbullar med pressgurka och potatisstomp

Fakta Svensk Gårdsköttbulle
Grovmalda köttbullar av svenskt gris- och nötkött. Milt kryddade med kryddpeppar. Innehåller ägg och ströbröd. Kötthalt 80 %. Fetthalt 18 %. Förpackningsvikt: 2 kg per påse. 2 påsar / kartong. Ca 80 köttbullar per påse. Frysvara.

Fakta om Bäck Lantbruk
Bäck Lantbruk ligger i ett kulligt skogslandskap i Småland några mil söder om Jönköping. Gården ägs och drivs av Lena och Roland Johansson och har fått sitt namn från den bäck som porlar bakom ladugården. På Bäck bedrivs avel av raserna Angus och Simmental och det finns cirka 50 nötdjur samt kanin, höns, katter och vakt- och vallhunden Peggi. På åkrarna som tillhör gården odlas foder till djuren. I skogen växer enbär och i trädgården odlas kryddor som timjan, oregano, dill och persilja samt grönsaker som potatis, rödbetor och squash.

Carina Lauer, produktchef Scan AB, tfn: 044-19 40 48
Laila Romu, kommunikatör Scan AB, tfn: 0511-252 19

Bild
Finns att hämta på Scans hemsida http://scan.se  press/pressbilder eller kontakta Laila Romu.

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 11 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.