Scans insamling till Stiftelsen för Astrid Lindgrens Barnsjukhus gav 756.000 kronor

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2010 13:05 CET

För varje såld Scan-förpackning från vecka 45 fram till nyår 2009, gick en del av intäkterna till Stiftelsen för Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Summan av insamlingen slutade på 756.000 kronor, en ökning med 8 procent jämfört med förra året.

Vad pengarna kommer att användas till beslutas av Stiftelsen för Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Deras mål är att främja barns vård vid sjukhuset, både ur en materiell och mänsklig synvinkel. Scans önskemål är en inriktning mot måltiden och den goda maten.

- Pengarna går till olika miljöprojekt på sjukhuset, tanken är att ge en mer trivsam och hemmaliknande miljö samtidigt som den ger inspiration till kreativa lekar, säger Sanna Murray-Salander, verkställande Stiftelsen för Astrid Lindgrens Barnsjukhus.

Förra årets insamling har gått till en mer ombonad reception och väntrum på Barnkirurgimottagningen samt ett dag/väntrum och pedagogiska aktivitetsvagnar till avdelning Q63 på Barnkirurgen. Miljön i det nyinredda dagrummet är inspirerad av ett skafferi och idén kommer från att avdelningen har måltiden i centrum. Bland annat har de en lek, som kallas ”Köksleken”, för att utveckla leken i köket. Dessutom har 18 patientrum upprustats, med bland annat väggdekorationer och platt-TV med inbyggd DVD.

- Det är tack vare våra kunder och konsumenter som gjort det möjligt. Eftersom det är en långsiktig satsning är det extra roligt att se att summan ökat för varje år, och att vi alla bidrar till att göra det bättre för barnen, säger Margareta Thorgren, kommunikationsdirektör Scan AB.

Väntrummet på Barnkirurgimottagningen,
bilden ovan är receptionen från samma mottagning.

Margareta Thorgren, kommunikationsdirektör, Scan AB, tfn: 070-280 01 68
Sanna Murray-Salander, verkställande, Stiftelsen för Astrid Lindgrens Barnsjukhus, tfn: 070-565 53 88

Bild
Finns att hämta på Scans hemsida www.scan.se/ press/ pressbilder eller kontakta Laila Romu, tfn 0511-252 19.

Stiftelsen för Astrid Lindgrens Barnsjukhus
Stiftelsen för Astrid Lindgrens Barnsjukhus har som mål att "främja barns vård vid sjukhuset". Det gör stiftelsen genom att verka för att miljön inom sjukhuset, ur materiell och mänsklig synvinkel, ska underlätta barnens vistelse och därigenom påskynda deras tillfrisknande.

Astrid Lindgrens Barnsjukhus har omkring 180 vårdplatser. Antalet anställda är ungefär 1.500 varav ca 300 läkare och ca 650 sjuksköterskor. Årligen kommer runt 100.000 barn och ungdomar till sjukhuset (mer än en tredjedel kommer akut och oplanerat). Upptagningsområdet är hela Sverige och enstaka fall blir även remitterade från utlandet.

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 11 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 22 Mdr SEK.