Scans julskinka ökade i försäljning

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2018 14:18 CET

En markant försäljningsökning av julskinkans premiumsortiment. Så summeras den gångna julen. Gourméskinkan, den färdigskivade julskinkan och den gårdsmärkta Rapsskinkan från Scan spelar en central roll på julbordet.

- Svenska konsumenter älskar julskinkan och vill ha den allra bästa kvaliteten. Det är väldigt glädjande och tydligt att konsumenten värdesätter svenska kvalitetsskinkor från Scan. Vårt sortiment av premiumskinkor har fantastiska ökningstal, säger Torbjörn Lithell försäljningsdirektör på HKScan.

9 av 10 svenskar uppskattar och vill äta kött. Det märks också i den totala volymen av hela Scans sortiment av julskinka.

- Den totala volymen av Scans julskinkor är fortsatt mycket stabil, men vi ser att konsumenten rört sig mer och mer mot det färdigskivade sortimentet. Samtidigt finns det många som vill hålla kvar traditionen att koka sin egen skinka kvällen innan julafton. För oss är det viktigt att ha ett brett erbjudande till alla konsumenter och till de olika behov som finns, säger HKScans marknadsdirektör Johan Persson.

För att stötta butikerna under den hektiska julförsäljningen agerade samtliga HKScans tjänstemän julvärd under två dagar innan jul. Detta innebar att 170 butiker stöttades runt om i Sverige, från Haparanda till Malmö.

- Julskinkan ska väljas med omsorg. Våra julvärdar fanns på plats i butiker runt om i landet för att hjälpa och guida våra konsumenter till att hitta rätt skinka. Det är en jätteviktig erfarenhet att varje år få gå ut och möta konsumenterna och tala om våra produkter. Att 190 medarbetare går ut och stöttar julhandeln under två dagar innan jul är unikt och något vi är mycket stolta över, säger Torbjörn Lithell.

För mer information:

HKScans pressjour: 08-725 85 10

Scan – Smaken av Sverige Scan står för svensk kvalitet i smak, hantverk och djuromsorg. Alla produkter från Scan kommer från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Kärnan i Scan är hantverket och kontrollen över hela kedjan - från gården till bordet. Scans resa började för mer än 100 år sedan. Ända sedan dess har vi varit Smaken av Sverige. Läs mer på: www.scan.se.

OM HKSCAN HKScan är Nordens ledande livsmedelsföretag. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. Våra kunder är inom detaljhandel, food service, industri- och exportsektorn. Våra hemmamarknader är Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till närmare 50 länder. År 2016 omsatte HKScan nästan 1,9 miljarder euro och hade ca 7 300 anställda.