Scans julskinkeskola

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2010 12:49 CET

Hur görs en julskinka egentligen? Hur kommer det sig att skinkorna är olika stora, och varför är en del runda och en del avlånga? Att stycka en julskinka är ett riktigt genuint hantverk och vi har gjort en film där Tonny, vår produktionsledare i Kristianstad visar hur man styckar ut julskinkor från en hel skinka med ben. Vår produktchef Martin berättar också hur produktionen går till efter styckningen.

I våra 11 varianter av julskinka använder vi bara Scan Piggham-kött. Piggham är en treraskorsning som ger ett extra mört, saftigt och gott griskött. Våra julskinkor är, som ni kommer att se, helmuskelskinkor och innehåller inga onödiga tillsatser,  vi tillsätter bara vatten, salt, druvsocker och askorbat.

Se vår film Scans julskinkeskola ->

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 11 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 23 Mdr SEK.