Scans julvärdar stöttar handeln

Pressmeddelande   •   Dec 21, 2017 09:11 CET

Lika säkert som julskinka, glögg och Kalle Anka på julafton dyker Scans julvärdar upp i butikerna dagarna före jul. Och i år är det fler än någonsin – hela 190 medarbetare.

Julen är en högtid då maten står i centrum. Men frågorna kring julmaten är många och förväntan att bjuda på det perfekta julbordet till nära och kära är hög. Här gör julvärdarna stor skillnad och guidar konsumenterna rätt i julhandeln. Traditionen med en julvärd från Scan har i många större butiker pågått sedan början av 90-talet, även om det var i lite mindre skala på den tiden.

En nyhet för i år är att samtliga tjänstemän på HKScan kommer att agera julvärd under två dagar innan jul. Detta innebär att vi kommer att stötta 170 butiker i Sverige, från Haparanda till Malmö.

-Julskinkan har huvudrollen på julbordet och ska väljas med omsorg. Våra julvärdar finns på plats i butiker runt om i landet för att hjälpa och guida våra konsumenter till att hitta rätt skinka, så de kan maximera julfriden. Att 190 medarbetare går ut och stöttar julhandeln under två dagar innan jul är unikt och något vi är mycket stolta över, berättar försäljningsdirektör Torbjörn Lithell.

Utöver att stötta julhandeln är julvärdskapet även en mycket viktig erfarenhet för medarbetarna.

-Jag ser det som en stor fördel att alla medarbetare får ett kund- och konsumentfokus. Det är en jätteviktig erfarenhet att varje år få gå ut och möta konsumenter och tala om våra produkter. Det ligger helt i linje med vår nya, mer konsumentorienterade, strategi, avslutar Torbjörn Lithell.

Scans julvärdar hittar du i butiker runt om i landet mellan den 21-22 december.

För mer information;

Lo Coucy

Lo.Coucy@hkscan.com

Pressjour HKScan Sverige

tel: 08-725 85 10

Scan – Smaken av SverigeScan står för svensk kvalitet i smak, hantverk och djuromsorg. Alla produkter från Scan kommer från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Kärnan i Scan är hantverket och kontrollen över hela kedjan - från gården till bordet. Scans resa började för mer än 100 år sedan. Ända sedan dess har vi varit Smaken av Sverige. Läs mer på: www.scan.se.

OM HKSCAN HKScan är Nordens ledande livsmedelsföretag. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. Våra kunder är inom detaljhandel, food service, industri- och exportsektorn. Våra hemmamarknader är Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till närmare 50 länder. År 2016 omsatte HKScan nästan 1,9 miljarder euro och hade ca 7 300 anställda.