Scans klassiska stekar lagar nästan sig själva

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2008 08:46 CEST

Nu kan alla laga klassiska stekar med ett lyckat resultat. Scan har förberett stekar för att konsumenten ska spara tid i köket. Stekarna är klara för ugnen, såsen är bara att värma. Tillbehör väljer och lagar konsumenten själv. Scan Gourmet stekar är noga utvalda detaljer av kvalitetskött från Scan och såsen är gjord av äkta råvaror.

En vanlig svensk mattradition är att äta stek vid festligare tillfällen. Välj någon av Scans Gourmet stekar när du vill bjuda på goda stekar med minimal köksinsats. Tiden som sparas kan istället läggas på gästerna. Scan har förberett arbetet med att valt ut de bästa köttdetaljerna, putsat stekarna, bundit upp och krydda dem samt lagat en fyllig, god sås. Konsumenten behöver bara ställa steken i ugnen, värma såsen och laga egna tillbehör. Recepttips på snabb hasselbackspotatis, krämigt curryris eller potatisgratäng finns under banderollen på förpackningen.

Stekarna är neutralt marinerade och kryddade på ytan. Att de är uppbundna gör att formen blir fin och att tillagningstiden jämn. Steken ligger i ett aluminiumtråg som ställs i ugnen, tråget går att återanvända. Bipackat finns en klarknapp som kan användas för att se när steken är klar. Tillagningstiden är ca 1 timma. Separat i förpackningen finns 3 dl sås.

Scan Gourmet stekar finns i fyra varianter: Rostbiff med rödvinssås, Herrgårdsstek med gräddsås, Kotlettstek med äppelcidersås samt Lammstek med skogsvampsås. De förberedda stekarna finns i butikens köttdisk.

- Idag är kunskapen mindre om hur man lagar en stek med god sås, och vilka detaljer som ska användas. Konsumenten har också mindre tid över till matlagning. Med våra förberedda stekar vill vi hjälpa konsumenten att enkelt laga till en riktigt god, traditionell måltid, samtidigt som de får tid över till annat, säger Juanita Conway, produktchef Scan AB.

Fakta Scan Gourmet Stekar

Rostbiff med rödvinssås
Rostbiff, tas från Scans finaste innanlår och kryddas med svart- och vitpeppar. Till den peppriga rostbiffen passar rödvinssåsens sötma. Vikt förpackning: ca 1,1 kg. Portioner: 5-6. Konsumentpris: ca 250 kr/förpackning.

Herrgårdsstek med gräddsås
Innanlår, tas från Scans finaste innanlår och kryddas med vitpeppar och paprika. Den klassiska herrgårdssteken är godast med en krämig gräddsås. Vikt förpackning: ca 1,1 kg. Portioner: 5-6. Konsumentpris: ca 250 kr/förpackning.

Kotlettstek med äppelcidersås
Stek av kotlett, tas från välputsad benfri Pigghamkotlett och kryddas med franska örter. Gott till den saftiga kotlettsteken är sötman från den friska äppelcidersåsen. Vikt förpackning: ca 1,1 kg. Portioner: 5-6. Konsumentpris: ca 175 kr/förpackning.

Lammstek med skogssvampsås
Lammstek, tas från Scans möra lammstek och kryddas med hel rosmarin. En mustig skogssvampsås med Karl-Johan och champinjoner är gott till lamm. Vikt förpackning: ca 1,3 kg. Portioner: 6-7. Konsumentpris: ca 225 kr/förpackning.

Margareta Thorgren, informationschef Scan AB, tfn: 070-280 01 68
Juanita Conway, produktchef Scan AB, tfn: 070-219 99 41

Bild:
Finns att hämta på Scans hemsida www.scan.se/Omföretaget/Press/Pressbilder eller kontakta Laila Romu, informatör Scan AB, tfn: 0511-252 19.

Scan - bry dig om vad du äter

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 200 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.

Postadress: Box 30223, 104 25 Stockholm ITelefon: +46 771-510 510Iwww.scan.se