Scans rapsgris finns nu på Griffins Steakhouse

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2011 08:46 CET

Produktutvecklingen av Scans rapsgris är i full gång. Köttet är både mörare och saftigare än vanligt griskött. Nästa år beräknas de första produkterna lanseras och först ut är restaurang och storhushållsmarknaden. Som ett led i utvecklingsarbetet finns nu Scans rapsgris att äta på Griffins Steakhouse i Stockholm.

- Äntligen har vi fått en svensk gris som är lätt att lyckas med. Jag hoppas fler får upp ögonen för rapsgrisen, och även för de mindre använda detaljerna, som bog och sida. Vi har även frågat våra gäster vad de tycker och de har verkligen jublat över något så enkelt som en kotlett från rapsgrisen, som skurits lite tjockare och fått lite längre tid på grillen, säger Christian Hellberg, kreativ ledare Griffins.

Griffins Steakhouse i Stockholm har på menyn fläskkotlett, fläskkarré, fläskfilé, fläsklägg och fläsksida från rapsgris fram till vecka 51. Produktutvecklingsarbetet pågår för fullt och eftersom rapsgrisen först kommer att lanseras till restauranger är det för Scan intressant att få in både kockens och gästernas synpunkter. Rapsgrisen serveras även under testperioden på konferensanläggningen Sånga Säby.

- Det är första gången vi valt att arbeta med kockarna på ett så tidigt stadium i produktutvecklingen. Rapsgrisen är den största innovationen som hänt griskött sedan Piggham. Köttet smakar ännu bättre och är både saftigare och mörare då andelen omättade fetter är högre. Även andelen omega 3 har höjts när grisen äter foder med raps, säger Magnus Sjöholm, affärsutveckling/strategi Scan.

Konceptet kommer från HKScan i Finland som bedrivit forskning kring rybs (närbesläktad växt till raps), som komponent i grisfoder, i över fyra år. Köttet lanserades i Finland vid årsskiftet 2011. Testresultaten visar att ett specialkomponerat foder innehållande ryps ger ett griskött med högre andel omega 3. Finska konsumenttester visar dessutom att köttet är saftigt, mört och lättlagat. Scan håller nu på att utveckla konceptet i Sverige med svensk raps tillsammans med svenska grisbönder.

Magnus Sjöholm, affärsutveckling/strategi Scan AB, tfn: 08-725 80 07
Christian Hellberg, kreativ ledare Griffins, tfn: 0709-79 32 86
Margareta Thorgren, kommunikationsdirektör Scan AB, tfn: 08-725 85 72

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 11 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.

Postadress:
104 25 Stockholm Telefon: +46 771-510 510