Svenskt ekologiskt kött attraktivt i UK

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 13:12 CEST

Scan ökar sin ekologiska affär via samarbete med lokala ekologiska företag i UK till matkedjan Tesco. På den internationella marknaden är efterfrågan fortsatt stor på ekologiskt kött trots inledande lågkonjunktur och finanskris.

I UK är ekotrenden stark och ses som ett självklart sortiment i kött- och charkdiskarna. Scan har sedan länge sålt ekologiska köttbullar till engelska matkedjan Sainsburry och ökar nu ytterligare den ekologiska affären, i samarbete med lokala ekologiska företag i UK, även till stora matkedjan Tesco.

- Scan är störst i Sverige på ekologiskt kött och vi har under de sista två åren gjort omfattande aktiviteter för att få fler bönder att konvertera till ekologisk produktion. Trycket på det ekologiska sortimentet är stort både i Sverige men även i Europa. Affären med Tesco är mycket positiv, säger Margareta Thorgren, informationschef Scan.

Magnus Lagergren, VD Scan AB, tfn: 070-255 52 35
Margareta Thorgren, informationschef Scan AB, tfn: 070-280 01 68

Scan - bry dig om vad du äter

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 200 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.