Ungt par från Hörby i Skåne utsedda till Årets Leverantör Lamm 2016

Pressmeddelande   •   Jan 23, 2017 08:00 CET

Djuromsorg, öppenhet och fina produktionsresultat gör att HKScan Agri, HKScans inköpsavdelning, utsett Sara Rosenius och Henrik Andersson-Rosenius, Farboret utanför Hörby, till Årets Leverantör Lamm 2016.

– Vi är mycket stolta över våra svenska gris-, lamm-, och nötleverantörer och vill genom utmärkelsen Årets leverantör lyfta fram den leverantör inom respektive djurslag som vi anser gjort en extra bra insats under året. Det är tack vare HKScan Agris leverantörer som vi kan erbjuda kött- och charkprodukter från Scan med 100 % svenskt kött året om, säger Torbjörn Lithell, Inköpsdirektör HKScan Sweden.

Årets leverantör är ett etablerat hedersomnämnande bland svenska djuruppfödare och vinnare utses bland HKScan Agris 10 000 kontraktsleverantörer. Nomineringen till Årets leverantör har skett av HKScan Agris inköpare, som dagligen är ute och besöker våra leverantörer. De nominerade leverantörerna har bedömts enligt kriterierna:

- Har bra djuröga och jobbar aktivt för främja djurens naturliga beteende så att de mår bra.
- Flexibel produktion med goda och jämna slaktresultat som anpassas till svensk köttkonsumtion.
- Framåtanda genom kontinuerlig utveckling och nytänk för att förbättra sin verksamhet.
- Professionell affärspartner som sätter kunden och konsumenternas önskemål i fokus.

Motivering till Årets Leverantör Lamm 2016
S
ara Rosenius och Henrik Andersson-Rosenius kan beskrivas med tre ord: unga, målmedvetna och hårt arbetande. Produktionen drogs igång på allvar 2009, och på ganska få år har paret lyckats arbeta upp en väl fungerande verksamhet, köpa gård renovera och bygga stall. På denna resa har Henrik och Sara samtidigt lyckats fokusera på marknaden och vara lyhörda för dess behov – när lamm efterfrågas och av vilken kvalitet. Sara har ett fantastiskt djuröga som borgar för djuromsorg i världsklass.

Fakta om gården
420 hektar arrenderad mark för växtodling, 80 hektar bete, 100 hektar skötselavtal. 390 tackor och ökar till 600-700 lamm per år. Lamning januari-februari samt inköpta vinterlamm när det finns att köpa på marknaden. Äldre ombyggda stallar för lammproduktion samt ett nybyggt fårhus.

Torbjörn Lithell, Inköpsdirektör HKScan Sweden, telefon: +46 (0)8 725 83 03
Elisabeth Svensson, Chef HKScan Agri kommunikation, telefon: +46(0)44 19 40 63
Henrik Andersson-Rosenius, Årets Leverantör Lamm 2016, telefon: +46(0)70 2239343

Kort om HKScan
HKScan är Nordens ledande köttexpert. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. Våra kunder finns inom detaljhandeln samt food service-, industri- och exportsektorerna. Våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar produkter till närmare 50 länder. År 2015 hade HKScan en omsättning på cirka 1,9 miljarder euro och omkring 7400 anställda.