Varsel på Scan i Örebro

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2011 08:53 CET

Scan varslar 10 personer på charkfabriken i Örebro som tillverkar Scan Hot Dogs. Orsaken är bland annat ökad import, sjunkande charkförsäljning, valutaeffekter samt tuffa prisförhandlingar med handeln. Betalningsviljan för det svenska köttet måste bli högre. I förlängningen innebär varslet även ytterligare problem för de svenska bönderna.

- Ökad import innebär att charkförsäljningen på svenskt kött minskar. Det här kommer olyckligt, inte minst med tanke på den svåra situation som våra grisleverantörer befinner sig i, vilket på sikt riskerar en stor del av svensk köttproduktion, säger kommunikationsdirektör Margareta Thorgren på Scan AB.

Scans inställning är att det är viktigt att värna om det svenska köttet och att det är konsumenterna som ska välja vad man vill köpa i butikerna. Scan ställer sig också positiva till prisförändringar om det innebär att det gynnar våra konsumenter och de svenska bönderna.

- Vi kommer att se över vår produktion för att anpassa oss till en ny situation. Det är flera orsaker som spelar in, bland annat dioxinskandalen i Tyskland, valutan och tuffa kundförhandlingar. Det blir en direkt effekt på tillverkningen, som gör vi tvingas anpassa bemanningen på vår charkfabrik i Örebro där ett tiotal personer varslas, vilket är mycket beklagligt, säger Magnus Lindholm, affärsområdesdirektör Scan AB.

Magnus Lindholm, affärsområdesdirektör, Scan tfn: 0511-254 17
Margareta Thorgren, kommunikationsdirektör, Scan AB, tfn: 08-725 85 72
Lennart Claesson, personaldirektör, Scan, tfn: 0511-252 17

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 11 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 23 Mdr SEK.