Visionen om ett lönsamt näringsliv utan klimatpåverkan

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2018 08:00 CEST

Mellan 2010 och 2017 har Hagainitiativet bidragit med en utsläppsminskning som motsvarar cirka 8 procent av Sveriges utsläppsminskning. Hela 9 av 15 av Hagainitiativets företag, däribland HKScan i Sverige, har redan nått målet om 40 procents minskning till 2020. Dessutom minskar Hagainitiativets utsläpp samtidigt som omsättningen ökar, visar Hagainitiativets årliga klimatbokslut.

“HKScan har minskat sina utsläpp med 80 procent sedan basår 2003. Vi ser det som vårt ansvar att vara en föregångare inom klimatområdet så att konsumenten ska kunna njuta och äta kött på ett hållbart och ansvarsfullt sätt. Därför arbetar vi aktivt med att minska vår klimatpåverkan. Exempelvis använder vi oss av grön el och förnyelsebar energi på våra anläggningar och i transporter. Vi samarbetar också med enskilda lantbrukare, bland annat ersätter vi soja i foder med åkerböna och raps som ger ett klimatsmartare, godare och saftigare kött”, säger Sofia Hyléen Toresson, vd för HKScan i Sverige.

Hagainitiativets vision är att skapa ett lönsamt näringsliv utan klimatpåverkan. Vid starten, för 8 år sedan, var målet att minska utsläppen med minst 40 procent till 2020. Hagainitiativets nya mål innebär att företagen ska nå netto noll i sina egna verksamheter till 2030, använda förnybar eller återvunnen energi samt kartlägga, identifiera och minska utsläppen i värdekedjan.

“Vi närmar oss Hagas mål om att alla företag ska minska sina utsläpp med minst 40 procent till 2020 och nu har 9 av 15 företag nått målet. Detta visar också att vår strategi med nya mål om netto noll till 2030 låg helt rätt i tiden”, säger Nina Ekelund, generalsekreterare, Hagainitiativet.

Det genomsnittliga medlemsföretaget i Hagainitiativet har minskat sina växthusgasutsläpp med 47 procent och ökat sin omsättning med 10,4 procent. Detta inkluderar företagens egna verksamheter, inköpt energi samt tjänsteresor sedan företagens respektive basår. Totalt sätt har 14 av 15 företag minskat sina absoluta utsläpp jämfört med basår.

Ta del av Hagainitiativets klimatbokslut 2017 här.

För mer information:

HKScan

HKScan i Sverige, presskontakt: 08-725 85 10

Hagainitiativet

Nina Ekelund, generalsekreterare Hagainitiativet, 0735-022 464, nina.ekelund@hagainitiativet.se

Om HKScan

HKScan är ett nordiskt företag som producerar kött och måltider. Vi har över 7 300 yrkeskunniga medarbetare som strävar efter att servera världens mest krävande gaffel och säkerställa kvalitet genom hela värdekedjan, från gård till gaffel. HKScan producerar, marknadsför och säljer högkvalitativa och hållbart framtagna produkter av fläsk-, nöt-, fjäderfä- och lammkött samt charkuterivaror och färdigmat, med starka konsumentvarumärken som HK®, Scan®, Rakvere®, Kariniemen®, Rose®, Pärsons® och Tallegg®. Våra kunder finns i sektorerna detaljhandel, food service, industri och export och vår hemmamarknad utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till nästan 50 länder. År 2017 hade HKScan en omsättning på 1,8 miljarder euro, vilket gör oss till en av Europas ledande producenter av kött och färdigmat.

Om Hagainitiativet

Hagainitiativet består av företag från olika branscher som verkar för ett lönsamt näringsliv utan klimatpåverkan. I nätverket ingår AkzoNobel, Axfood, Coca-Cola European Partner Sverige, Folksam, Fortum Värme, Green Cargo, HKScan Sweden, JM, Lantmännen, Löfbergs, McDonald’s, Preem, Siemens, Stena Recycling och Sveaskog.