Walléns Åkeri från Björkvik utsedda till Årets Djurtransportör 2017

Pressmeddelande   •   Jan 22, 2018 08:00 CET

Djuromsorg, punktlighet och stort kundfokus gör att HKScan Agri, HKScans inköps- och intransportavdelning, utsett Walléns Åkeri till Årets Djurtransportör 2017.

– Vi är mycket stolta över våra svenska djurtransportörer och vill genom utmärkelsen Årets djurtransportör lyfta fram den transportör som vi anser gjort en extra bra insats under året. Våra djurtransportörer är en mycket viktig länk mellan HKScan Agri och våra svenska leverantörer av nöt, lamm och gris. Det är tack vare detta goda samarbete som vi kan erbjuda kött- och charkprodukter från Scan med 100 % svenskt kött året om, säger Magnus Lindholm, Tf Inköpsdirektör HKScan.

Årets Djurtransportör är ett etablerat hedersomnämnande och vinnare utses bland HKScan Agris djurtransportörer. Genom utmärkelsen vill vi på HKScan Agri förmedla den mycket positiva respons vi kontinuerligt får från våra djurleverantörer tillbaka till våra transportörer. Nomineringen till Årets Djurtransportör har skett av HKScan Agris transportplanerare, som dagligen har kontakt med våra inköpare och leverantörer. De nominerade transportörerna har bedömts enligt kriterierna:

- Har bra djuröga och främjar djurens naturliga beteende vid transport så att de mår bra.

- Framåtanda genom kontinuerlig utveckling och nytänk för att förbättra sin verksamhet.

- Professionell affärspartner som sätter kunden och djurleverantörernas önskemål i fokus.

Motivering till Årets Djurtransportör 2017:

Walléns Åkeri är lätta att samarbeta med och har bra ordning på både papper och leverantörer. Transporterna av livkalvar utförs av Kjell (far) och Torbjörn (son) på ett korrekt och bra sätt. De är mycket serviceinriktade och har ett gott rykte ute bland sina leverantörer.

Fakta om Walléns Åkeri
Wallens Åkeri ägs och drivs av familjen Wallén. Företaget grundades av Kjell och Monika Wallén år 1989. Årligen transporteras 3 500 livkalvar till HKScans uppfödare. Företaget har sin bas i Björkvik där familjen även driver en välbesökt och uppskattad gårdsbutik och café.

Magnus Lindholm, Tf Inköpsdirektör HKScan Sweden, telefon: +46 (0)511 254 17
Elisabeth Svensson, chef HKScan Agri kommunikation, telefon: +46(0)44 19 40 63
Kjell Wallén, Årets Djurtransportör 2017, telefon: +46(0)70 508 75 70

Kort om HKScan
HKScan är Nordens ledande livsmedelsföretag. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. Våra kunder är inom detaljhandel, food service, industri- och exportsektorn. Våra hemmamarknader är Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till närmare 50 länder. År 2016, omsatte HKScan nästan 1,9 miljarder euro och hade ca 7 300 anställda.