Din tur! Restart-a-heart-day Sverige 16 Oktober!

Din tur! Restart-a-heart-day Sverige 16 Oktober!

Den 16 Oktober är det Restart-a-heart day i hela Europa. Nu är det din tur att visa upp er HLR-verksamhet för att öka medvetenheten om plötsligt hjärtstopp och öka antalet människor som överlever ett hjärtstopp. Ladda ned vår poster, anordna ett event och delta i vår fototävling! Vinn en iPad mini.

Varje år uppmärksammar Europeiska HLR rådet och Svenska HLR rådet gemensamt plötsligt hjärtstopp i samhället genom restart-aheart-day. I år infaller detta Fredagen den 16 Oktober. Varje år rapporteras det om mer än 5000 hjärtstopp från ambulanssjukvården, endast 11% överlever. Om HLR påbörjas tidigt och en hjärtstartare finns tillgänglig kan uppemot 70% överleva, vilket konkret bakom statistiken innebär fler människor som får leva fler år med livet i behåll och fler lyckliga familjer.

Hjälp oss att uppmärksamma Restart-a-heart-day 2015!

Du kan göra jättemycket för att uppmärksamma plötsligt hjärtstopp på just din arbetsplats, skola, företag eller förening.

• Planera ett event och bjud in dina medmänniskor till att gå en kurs i HLR!
  • Berätta om hur en hjärtstartare fungerar och se över din egen hjärtstartare så att den är registrerad i hjärtstartarregistret samt i gott skick
  • Hjälp oss att leta reda på oregistrerade hjärtstartare i samhället, ju fler registrerade hjärtstartare desto bättre!
  • HLR FLASHMOB, de senaste åren har ett flertal HLR-flashmobs genomförts i Sverige, skapa en grupp på Facebook och samla så många människor och HLR – dockor du kan.
  • Ladda ned och sätt upp vår poster, du hittar den här intill samt på Restart-a-hearts hemsida

FOTOTÄVLING!

Fotografera ditt event, din HLR FLASHMOB, din utbildning eller något annat som du tycker bidra till att rädda liv vid plötsligt hjärtstopp. Ladda upp din bild på vår Facebook-sida och tävla om fina priser! Vinnaren av denna fototävling får en iPad mini tillsänt sig med posten. Ju fler människor som du lyckas samla på samma bild under detta HLR – tema och desto bättre bild rent fotografiskt, desto större chans har du att vinna!

Juryn består av Bodil Berggren, Andreas Claesson och Mikael Gustafsson vilka förbehåller sig rätten att utse vinnare. Bilder med stötande innehåll kommer raderas och manipulerade bilder undanbedes. Svenska HLR rådet publicerar vinnarens foto på sociala medier under veckan efter den 16 Oktober men gör i övrigt inga anspråk på upphovsrätt kring insänt material, detta kvarstannar hos fotografen.

Nya riktlinjer i HLR presenteras av ERC den 15 oktober på www.erc.edu, nya utbildningsprogram i HLR lanseras sedan i Sverige den 10-11 Oktober 2016 på konferenscentret Svenska mässan i Göteborg.

Ökad överlevnad vid plötsligt oväntat hjärtstopp!

Svenska rådet för hjärt-lungräddning är en nationell kunskaps- och utbildningsorganisation med syfte att rädda liv vid plötsligt hjärtstopp inom sjukvården och i samhället. Det ska ske genom implementering av internationella, vetenskapligt underbyggda riktlinjer i utbildningsprogram på olika nivåer inom hjärt-lungräddning och första hjälpen. Vår vision är att alla medborgare ska kunna hjärt-lungräddning till vuxna och barn, använda en hjärtstartare, samt kunna ge första hjälpen till drabbade vid plötsligt hjärtstopp och i livshotande situationer. Det yttersta målet är att överlevare efter hjärtstopp ska ges bästa möjliga förutsättningar för en god livskvalitet. HLR-rådets arbete bedrivs främst i olika arbetsgrupper. Organisationen skapades 1983 och organiserades 2005 till dagens råd.