Så ska Hobo och Tictail utmana hotellbranschen i nytt partnerskap.

Med fokus på co-creation sedan öppning tar Hobo Hotel nu ytterligare ett nytt steg in retail för att utveckla och utmana branschen tillsammans med den världsledande e-handelsplattformen Tictail.

Hobo Hotel utvecklar sin butik och lanserar tillsammans med Tictail - ”Tictail x Hobo” – en shoppingupplevelse som dygnet runt introducerar ett globalt handplockat utbud och samtidigt hyllar lokala talanger inom mode, konst och teknik i både shop och pop up-ytan Space by.

Samtidigt som våra shoppingvanor blir allt med digitaliserade blir dom lika beroende av den fysiska kontaktens kvalité och utbud. ”Tictail x Hobo” är inte enbart en fysisk butik som erbjuder produkter, utan en butik som även erbjuder en mötesplats, hotell, restaurang och barupplevelser under samma tak.

”Från allra första början har Hobo fokuserat på att utmana den vanliga hotellupplevelsen och öppna upp för nya förväntningar kring vad ett hotell ska kunna erbjuda. Vår tro är att hotell behöver vara så mycket mer än bara en plats för sömn och mat. Tusentals personer passerar våra dörrar varje år trots en digital värld, vilket är en perfekt bevis på att vi fortfarande har behovet av den fysiska upplevelsen – om inte mer än någonsin tidigare. Tictail utmanar ständigt branschen för e-handel precis som vi utmanar branschen inom hotell – vi kunde inte önskat oss en bättre partner för denna utveckling.” Mattias Stengl, VD på Hobo Hotel.

”Hobo Hotel bygger på vår kärlek till gemenskap och att jobba tillsammans med andra. Vi har haft många unga och lokala talanger inom teknik, musik och mode som byggt upp deras första butik i vår pop up-yta Space by som vidare lett till en plats i vår butik. Nu utvecklar vi konceptet och tar det till en helt ny nivå tillsammans med Tictail som var det självklara valet för att fortsätta inspirera och uppmana både entreprenörer och vardera branscher att våga ta nästa steg.”

Cimon Nicolas, Creative Manager på Hobo Hotel.

Butiken är belägen som tidigare i lobbyn på Hobo Hotel, Brunkebergstorg 4 och kommer erbjuda ett utbud utefter teman – först ut blir ”Summer Escape in the Swedish Achepelago” som presenterar 25 varumärken från 13 olika länder samtidigt som den 9 kvm stora pop up-ytan roteras med lokala varumärken. Butiken är, precis som hotellet, öppet dygnet runt alla dagar i veckan.

”Att öppna vår första butik i New York för två och ett halvt år sedan var på många sätt ett experiment, förklarar Carl W Rivera, CEO och medgrundare på Tictail.

”Hur skulle vi på bästa sätt kunna återskapa den unika destination som är vår digitala marknadsplats, fast i fysisk tappning? Vad skulle vi kunna erbjuda köpare utöver den upplevelse de redan kände så väl och älskade online? Vi är stolta över att se hur vår butik i New York har blomstrat långt över våra högsta förväntningar och idag blivit en självklar mötesplats och go-to destination i NYC för såväl shopping som för fantastiska events. Att nu få öppna vår andra butik i vår hemstad Stockholm påvisar inte bara vikten av den fysiska upplevelsen för vår bransch utan även hur detta är en viktig del av Tictails framtid och konverteringen från online. Att dessutom få göra detta tillsammans med Hobo, ett företag med en vision vi delar och med ett team vi redan kommit otroligt nära, har varit fantastiskt.”

”Som en person med en stark förkärlek för att upptäcka så har det varit naturligt för mig att resa ofta, men jag blir sällan inspirerad när jag kliver in i en hotellbutik,” säger Anna Decilveo, Director of Merchandising på Tictail.

”För mig handlar det om att hitta nya, autentiska designers vars verk är värda att ta med mig hela vägen hem. Därför blev jag otroligt glad när jag upptäckte vad Hobo har skapat med hjälp av sina ytor och butik - och att nu få hjälpa till att utveckla konceptet vidare. ”Tictail x Hobo” kommer inte bara att presentera de bästa dolda talangerna från Stockholm utan även några av de mest talangfulla designers som finns runt om i världen. Jag utmanar dig att lämna ”Tictail x Hobo” tomhänt!”

Om Hobo:

Hobo Hotel är ett prisbelönat designhotell och mötesplats för den urbana upptäckeran med ett ålderslöst sinne för nöje. Det är ett hem för start-up-nomaden från hela världen. Lekfullhet, gemenskap, upplysande och med en enorm kärlek till Stockholm har man byggt upp en plats som tror på att vi jobbar, leker och lever bättre när vi gör det tillsammans.

Om Tictail:

Tictail är en digital marknadsplats och shoppingdestination med säljare i över 140 länder från hela världen. För designers och småföretagare är Tictail en nytänkande e-handelsplattform skapad för den moderna entreprenören med fokus på community, användarvänlighet samt attraktiv design som är enkel att skräddarsy. För köpare är det en mångfaldig och inspirerande marknadsplats som samlar det bästa inom oberoende mode, konst och heminredning på en plats. Tictail grundades i Sverige 2012 och har idag kontor i Stockholm och New York; i januari 2016 öppnade Tictail sin första fysiska butik,Tictail Market, på Lower East Side på Manhattan.

• tictail
  • nyc
  • hotel
  • hobo