Niklas Wikegård och Roger Melin m fl myntade begreppet "Vilda Väsby" Nu för 30-år sedan!

Den 23 mars 1987 kvalificerade sig Väsby IK för spel i Elitserien efter segrar i playoff över bl. a Hammarby IF. Niklas Wikegård var assisterande tränare och Roger Melin var på isen under avancemanget till Elitserien.

Det var 30-år sedan, vilket vi firar med att sända en repris på den kvalmatchen mellan Väsby - Hammarby - nu som seriematch i Hockeyettan Östra.

Jubileumsmatchen mellan Vilda Väsby och Hammarby IF spelas på måndag den 31 oktober i Vilundahallen i Väsby och  Du ser matchen med start kl.18:45 på Hockeyettan.tv och på Aftonbladet,som fortsätter sitt samarbetet med Hockeyettan.

Programledare är Peppe Eng, som gästas i studion av bl. a Challe Berglund, Rolf Ridderwall och LG. Jansson.

De minns matcherna mot Väsby, LG som huvudtränare i AIK som med nöd och näppe då klarade sig kvar i Elitserien. "Challe och Riddarn" i DIF som tillsammans med Håkan Södergren och LG:s son "Mankan" - vann grundserien överlägset.

Robert Tennisberg kommenterar matchen med Håkan Södergren som bisittare samt Erica som reporter på isen.

- Vi vill erbjuda många möjligheten att se det underhållande från Hockeyettan - Sveriges Utvecklingsliga. Därför har vi flyttat en match från en ordinarie spelomgång för att spelas på en normalt spelledig dag - nämligen måndag. Allt med syfte att skapa en "Hockeyettan Dag" med höga tittarsiffror som för att undvika tittarkollisioner med andra TV-sändningar från andra ligor säger Ronnie Glysing ordförande Hockeyettan.

- Genom att välja ut och visa de absolut mest intressanta matcherna, är vi förhoppningsfulla att tittarsiffrorna överträffar tidigare tittarsiffror. Därmed är vår målsättning och ambition fastlagd, att öka tillgängligheten och synligheten. För att kvalitetssäkra sändningen av "Veckans Match" har vi ingått ett samarbetsavtal med Sportsground AB, som är ett väletablerat produktionsbolag med löpande sportproduktioner åt bl. a CMore, SVT m fl., avslutar Peter Hällsås, marknadsansvarig Hockeyettan.

För mer information kontakta;

Hockeyettan, Ronnie Glysing (ordf.) eller Peter Hällsås (marknad)
Tel 070 - 960 01 10 eller 070 - 761 99 85

• Bollsporter

Hockeyettan är Sveriges bredaste hockeyliga och Sveriges Utvecklingsliga samt ett av fundamenten och en del av kärnverksamheten inom svensk ishockey.

Hockeyettan är en organisation som samlar de 48 ishockeyklubbar i Sverige som är kvalificerade för spel i Hockeyettan. Matcherna lockar över 600 000 åskådare runt om i Sverige och många följer dessutom totalt över 400 livesända matcher under säsongen via webb-TV varje vecka. Hockeyettan samverkar med Svenska Ishockeyförbundet, SHL samt HockeyAllsvenskan för att utveckla svensk ishockey.