Bildvy från Harbrovägen. Huset närmast på illustrationen är det som troligen byggs först. Där finns plats för omkring 60 bostadsrätter med ett underbyggt garage.  Illustration;  Arkitekthuset.
Bildvy från Harbrovägen. Huset närmast på illustrationen är det som troligen byggs först. Där finns plats för omkring 60 bostadsrätter med ett underbyggt garage. Illustration; Arkitekthuset.

Hökerum Bygg bygger nytt kvarter i Tumba

Just nu pågår arbetet med att ta fram en ny detaljplan för området mellan Harbrovägen och Huddingevägen. Här planeras för en punkthus i olika höjd, de högsta placeras närmas Huddingevägen. Mellan husen blir mycket av grönskan i det nuvarande skogbeklädda området kvar när området är utbyggt.

-Just nu ryms det omkring 550 bostäder i förslaget, berättar Henrik Wästervall som är projektchef på Hökerum Bygg. Vi planerar för att bygga ut området etappvis. Läget är fint i den branta slänten som idag är svårtillgänglig.

Här blir det nära till matbutik och den nya tennishallen. Området kommer att binda samman kvarteren utmed Harbrovägen med det nybyggda handelsområdet. Nu är detaljplanen för området ute på samråd och runt årsskiftet kan kommunen väntas ha både bygglov och detaljplan färdigt för byggstart. Hökerum Bygg räknar med att ha ett färdigt förslag för området, justerat efter kommunens önskemål, nu i sommar. Försäljning blir aktuell andra halvan av 2019 och byggstarten är beräknad till hösten 2019 eller våren 2020.

-Vi startar med byggnationen av husen som möter upp mot Harbrovägen. Först ut blir ett sjuvåningshus med runt 60 bostäder och ett underbyggt garage i två plan, berättar Henrik Wästervall. Tanken är att det första huset ska rymma en mix av bostäder med 1-3 rum och kök i varierande storlekar. Bostäderna är planerade att byggas som bostadsrätter.

Hökerum Bygg grundades 1968 och är ett lokalt förankrat bygg- och bostadsutvecklingsföretag med hemvist i Ulricehamn. Vår vision är att vara den bästa bostadsutvecklaren i Sverige. Varje projekt är unikt och vår styrka är att se dess unika potential och därigenom utveckla genomtänkta, prisvärda och hållbara bostäder.

VI färdigställer omkring 500 bostäder per år från Uppsala i norr till Malmö i söder. Främst består våra entreprenader av egenutvecklade projekt men vi bygger också flerbostadshus åt externa beställare. Då bidrar vi gärna med vår kompetens kring att optimera projekten för att erhålla bästa resultat.

De senaste 15 åren har vi färdigställt cirka 6 000 bostäder, hälften i egenutvecklade projekt och hälften åt externa beställare. Vår mångåriga erfarenhet av hela värdekedjan från markförvärv till projektering, totalentreprenad och förvaltning innebär att vi kan säkerställa processen avseende kvalitet, effektivitet, hållbarhet och kostnadskontroll samtidigt som vi skapar ekonomiskt sunda bostadsrättsföreningar.

Hökerum Bygg ingår i koncernen Familjen Ståhl Invest i Ulricehamn AB som även bedriver verksamhet inom långsiktig fastighetsförvaltning och hotell- och konferensverksamhet. Totalt arbetar omkring 110 personer i koncernen, 80 av dem finns på Hökerum Bygg.
Koncernens starka finansiella ställning skapar goda förutsättningar till fortsatt långsiktig tillväxt inom bygg- och fastighetsbranschen, samt möjligheter att produktionsstarta och fullfölja projekten utifrån fastställd plan.

Hökerum byggs webbplats