Eija och Mika Kortesaari från Norrfridnaturbruk har skapat sina drömliv som Landsbyggare i Höga Kusten – något de delat med sig av i Leader Höga Kustens satsning "Vi Landsbyggare".

Leader Höga Kustens satsning "Vi Landsbyggare" nominerad till Placebrander of the Year

Förra året vann FriluftsByn i Höga Kusten Placebrander of the Year. Ett pris som delas ut för stora insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu har Höga Kusten återigen chansen att vinna det ärofyllda priset. Denna gång via Leader Höga Kustens satsning "Vi Landsbyggare" vars syfte är att stärka den positiva bilden av landsbygden och visa på dess drivkraft. – Priset talar sitt tydliga språk att den bild vi sprider av landsbygden är viktig för att skapa en attraktiv plats som lockar fler drivna människor att vilja vara en del av Höga Kusten, säger Jenny Edvinsson, verksamhetsledare Leader Höga Kusten.

Det prestigefyllda priset ”Placebrander of the Year” delas ut årligen för de främsta satsningarna inom platsmarknadsföring i Sverige. Förutom att lyfta platsvarumärket är dess syfte att generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar till en plats. Bidragen bedöms främst utefter idé, genomförande, förmåga att sticka ut, hållbarhet samt effekter. Tävlande från hela Sverige har skickat in sina bidrag och fyra finalister har valts ut av en namnkunnig jury: ”Vi Landsbyggare”, Jämtland Calling, Eskilstuna – the world capital of recycling och Gastro Natur, Örebro.

Lyfter landsbygden i Höga Kusten och dess entreprenörer

Med ”Vi Landsbyggare” vill Leader Höga Kusten förstärka den positiva bilden av entreprenörsklimatet i Höga Kusten och ompositionera landsbygden för att skapa en attraktiv plats som lockar kapital, kompetens och drivkraft i samarbete mellan det offentliga, näringslivet och landsbygdens föreningsliv. – Nomineringen tillfaller alla våra Landsbyggare. Det finns en otrolig drivkraft hos företagarna och en stark community bland Landsbyggarna, säger Eva Jilkén, projektledare för ”Vi Landsbyggare”. Vi vill visa upp detta för fler och vi tror att det kan vara en ögonöppnare både för de som bor här, men även de som funderar på att flytta tillbaka eller söker ett kreativt klimat för att förverkliga sina affärsidéer eller projekt.

En värdefull satsning för besöksnäringen

– Leader Höga Kusten har lyckats med att skapa en attraktion till Höga Kusten både bland besökare och entreprenörer. För besöksnäringen i Höga Kusten är det värdefullt att området, människorna och företagen uppmärksammas på ett positivt och levande sätt. Vi tror att denna satsning kommer att leda till att ännu fler entreprenörer satsar i Höga Kusten, menar Mia Karlsson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling.

I nomineringen nämns bland annat att ”Landsbyggarna är de drivna entreprenörerna och föreningarna på landsbygden som bygger landet. Kreativa och samarbetande individer som vill bidra till att öka platsens attraktivitet. Syftet med arbetet är att nå opinionsbildare och sprida den positiva bilden av landsbygden och livet i Höga Kusten. Förutom massiv spridning med 500 000 vill 50 personer ha hjälp att bli landsbyggare och 20 leaderområden vill kopiera konceptet”.

Omröstningen är öppen för allmänheten och vinnaren utses på Placebrander Awards den 1 oktober. Mer info om de nominerande och omröstning: https://placebrander.se/finalister-placebrander-2019/

För mer information kontakta:

Eva Jilkén, Projektledare Leader Höga Kusten, 073- 946 46 20

Mia Karlsson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling, 070 - 360 24 05