Snabbare surf vid Kvickbadet

De som windsurfar vid Kvickbadet får fortfarande nöja sig med den hastighet som vinden erbjuder, men om man vill surfa på Internet kan man nu få betydligt högre hastighet. Höganäs Energi har i början av juli dragit fiber till accesspunkten och kommunen har bytt ut wifi-utrustningen till ny.

Det har redan funnits tillgång till wifi på Kvickbadet i 7-8 år men fram till i somras gick leveransen via modemuppkoppling i kommunens fasta nät. Fiber ger en mycket snabbare uppkoppling. Den nya hastigheten ligger på upp till 20 Mbit/s. Det verkliga resultatet beror även på styrkan i mobilens sändare som ”pratar” med den trådlösa wifi-sändaren. Vilken hastighet du får på uppkopplingen kan du testa på bredbandskollen.se.

Stefan Gustafson på Höganäs kommuns IT-avdelning är nöjd med installationen som beställts av Kultur & Fritid:

- Det här är bra service, särskilt för gäster och turister. Jag pratade med besökarna här på stranden när jag satte upp nya WiFi-utrustningen och fick jättebra respons. Det ligger i tiden att man kan erbjuda den här typen av tjänster på allmänna platser. Motsvarande tjänster finns på Knutpunkten i Helsingborg, på flygplatser och i flertalet andra kommuner.

Fri wifi finns nu på fyra platser i Höganäs – vid Skateparken, Lerbergsskolan, Höganäs Sportcenter samt på Kvickbadet. Vem som helst kan koppla upp sig. Att ansluta sig till den kostnadsfria internetanslutningen är enkelt. Du väljer nätverket som heter Hoganas_Free_Wifi och klickar sedan på ”Gå onlline”.

- På det här viset har du en snabb och säker uppkoppling men slipper ta utav din egen surfpott, säger Stefan Gustafson.

• kvickbadet
  • uppkoppling
  • wifi
  • fiber

Höganäs Energi är ett kommunalt bolag som tillhandahåller elnät, elhandel, digital infrastruktur och fjärrvärme till Höganäs invånare. Som ett litet bolag på en marknad med stora konkurrenter kan man erbjuda en unik närhet till kunderna och korta beslutsvägar.

Anders Kallin

Fiberansvarig Fibernät 042-33 74 21