Premiär för Högberga Rosé 2017 - från Högberga Vinfabrik.

Premiär för Högberga Rosé 2017

För den som väntat på något gott från våra vinmakare i Högberga Vinfabrik. Nu lanseras Högbergas Rosé 2017 - Fruktig smak med inslag av mogna jordgubbar, aprikos och skogshallon.

Serveras vid 8-10°C som sällskapsdryck eller till rätter av ljust kött, gärna sallader.

Våra vinmakare berättar: I september 2017 handplockade vi druvorna Cabernet Sauvignon, Merlot, Petit Verdot och Sangiovese och nu släpper vi vårt första vin från den skörden. Sommarpassande nog är det en rosé.

Vid tillverkningen använde vi metoden avblödning (Franska: Saignée). Roséviner gjorda med Saignée-metoden är en metod för att öka fruktkoncentrationen i de röda vinerna. Det innebär att endast druvjuice tankas ut från druvmusten för att jäsas separat. Det ger ett betydligt kraftigare rosévin än om druvorna pressas direkt efter skörd. Alkoholjäsningen skedde under ca sju dygn och gav en alkohol på 13,5 %.

Från och med den 3 juni serveras vinet hos oss på Högberga Gård och det finns också på Systembolaget på Lidingö eller i beställningssortimentet i hela landet. Låt väl smaka!

Endast 700 flaskor finns tillgängliga av Högberga Rosé 2017.