Behöver du mer tid för att få dagarna att gå ihop?

Blogginlägg   •   Apr 12, 2018 09:26 CEST

Hanna Reilly jobbar dagligen med frågor kring IT-säkerhet och berättar om fördelarna med att välja en molnbaserad driftlösning.

Anställdas önskemål om flexibilitet och möjlighet till distansarbete är inget nytt men behovet och kraven har aldrig varit större. Men med fler som arbetar på distans behöver arbetsgivare samtidigt täcka upp med en säker IT-drift. Att förlora data genom en virusattack eller datorkrasch kan bli förödande för verksamheten. Hanna Reilly jobbar dagligen med frågor kring IT-säkerhet och berättar här om fördelarna med att välja en molnbaserad driftlösning.

Att få tiden att räcka till är en utmaning för många. Såväl i arbetslivet som i privatlivet är tempot högt. Logistiken med deadlines på jobbet, barnens aktiviteter, träning och andra intressen ska lösas. Studier från bland annat HR-serviceföretaget Randstad visar att arbetstagare i allt större utsträckning söker sig till företag som uppmuntrar till balans mellan arbete och fritid. Flexibilitet är en viktig framgångsfaktor för att en verksamhet ska vara konkurrenskraftig. Samtidigt visar en rapport från Revisionsbyrån PWC att företag har en oroväckande låg beredskap för cyberbrott.

Dagens företagare behöver tänka till när det gäller de anställdas tillgång till företagets IT-miljö och driftsäkert. Om en medarbetare förlorar sin dator kan det få stora konsekvenser. Att förlora data genom en virusattack eller datorkrasch kan bli oerhört kostsamt och ibland helt förödande för en verksamhet. Utpressningsvirus (ransomware) är inget nytt fenomen och det blir tyvärr allt vanligare. Ett antivirusprogram inger en falsk trygghet då utpressningsvirus har en oerhört aggressiv uppdateringsfrekvens. En säker drift och dagliga backuper är A och O.

En arbetsgivare som väljer en molnbaserad driftlösning ger de anställda rörligheten att arbeta var och när som helst. Genom att logga in via internet är arbetsuppgifterna tillgängliga oavsett tid på dygnet och var än hen befinner sig. Arbetstiden kan anpassas och en deadline på jobbet känns således inte lika påfrestande. För arbetsgivaren innebär det en bekymmersfri och säker vardag vad gäller backup, installation och uppgradering. Det finns också en stor miljöaspekt med en molnbaserad driftlösning. IT-drift är en riktig energislukare, så det är viktigt att det hanteras smart.

Vill du lära dig mer om IT-säkerhet eller om Hogias molnbaserade driftlösning som vi kallar Hogia Cloud får du gärna kontakta mig.

Hanna Reilly, kundchef för Hogia Cloud
Tel. +46 (0) 303-662 10