Möt din kund både i butik och online

För ett år sedan pratade vi om näthandelns kraftiga tillväxt och den fysiska butikens död, nu ser vi snarare att det finns mycket liv i butikerna och att vi behöver kunna möta kunden i alla kanaler, säger Hogias expert på retail Annica Gilbertson.

Svenskarnas konsumtion av varor via internet fortsätter att öka, samtidigt som stora retailaktörer går omkull. Men även om utmaningarna är stora för den fysiska handeln, finns det en mer nyanserad bild än den vi läser om i media. Svensk Handel rapporterar om att de fysiska butikerna fortfarande står för 90 procent av all omsättning i detaljhandeln.

Vi ser företag som satsar och expanderar, och för många handlare med fysisk butik blir kombinationen med e-handel allt viktigare. I den fysiska handeln kan köparna se, känna och prata med proffsiga säljare samt låta sig inspireras. Tehuset Java är ett bra exempel. De är duktiga på att driva sin försäljning både i butik och online. I butikerna kan kunderna botanisera bland te och kaffe och få personlig rådgivning, på nätet är det enkelt att sedan komplettera sina inköp oavsett var man bor eller befinner sig. Lågpriskedjan Ahlberg-Dollarstore är ett annat exempel som under 2018 öppnade 13 nya butiker i Sverige och har som mål att öppna ytterligare 25 till 30 butiker i år, parallellt som de växer på nätet.

Vinna eller försvinna

Digitaliseringen inom handeln handlar inte bara om e-handel, den påverkar i högsta grad även den fysiska handeln. Det är avgörande hur snabbt en butik kan ta sig an ny teknik och förändra sin befintliga affärsmodell för att möta sina kunder.

Den fysiska handelns största fördel är den personliga kontakten, och nya tekniska lösningar ger personalen ännu bättre förutsättningar för att vara personlig. Som butikspersonal kan man lägga mindre tid på att hitta rätt vara, korrekt lagersaldo och pris, och istället fokusera på kundmötet och snabb betalning. De traditionella och stationära kassalösningarna behöver bytas ut till mer flexibla kassalösningar. Med en mobil kassa får personalen ett säljstöd som de kan ha med sig ute på butiksgolvet och där avsluta affären med kunden direkt via telefon eller surfplatta.

Expresskassor där kunden själv sköter beställning och betalning är också något vi ser ökar allt mer. Många av oss använder en självbetjäningskassa när vi handlar mat på restauranger eller i matvarubutiker. När kunden på egen hand smidigt kan avsluta affären, blir försäljningen mer effektiv samtidigt som personalen får utrymme att koncentrera sig på de kunder som önskar mer personlig rådgivning.

Med mobila kassalösningar och expresskassor får handlare dessutom en mer rörlig verksamhet. Det blir enklare att snabbt skala upp antalet kassor i befintlig butik, i tillfälliga pop up-butiker eller vid events. I hård konkurrens måste man våga ta sig an ny teknik för att finnas kvar, och se till att möta och göra affär där kunden befinner sig. Det vill säga både i butik och online.

Annica Gilbertson, Hogia.