Debattartikel: Företagande på lika villkor är det enda sunda alternativet

Om Kassaregisterlagen handlar om sund konkurrens på lika villkor ska det inte finnas några undantag, vare sig på grund av storlek eller orsakat av väderförhållanden. Alla företag ska följa samma regler och lagar, annars skickar det fel signaler.

I januari 2010 kom Kassaregisterlagen. Ihop med den kom också undantag. Bland annat sökte och fick de största företagen, som exempelvis Ica och H&M, undantag från kravet på att använda certifierade kassaregister. Torg- och marknadshandel befriades generellt från lagkravet.

Redan 2009 bjöd Hogia in företagare till ett informationsmöte om kassaregisterlagen och vad den skulle komma att innebära. Uppfattningen om lagen och syftet med den var övervägande positiv bland deltagarna. Dock reagerade flera negativt på att lagen inte skulle gälla för alla typer av handel.

Nu har lagen ändrats och från och med 1 januari 2014 omfattas även torg- och marknadshandel av kassaregisterlagen. Däremot är fortfarande många större företag undantagna.

Efter några års utvärdering är de flesta i dag mycket positiva till lagen. Man ser att syftet med konkurrens på lika villkor uppnås och enligt den effektmätning som Skatteverket har låtit göra, har det också kommit in mer skatteintäkter till staten, vilket givetvis är önskvärt.

Aktörer inom torg- och marknadshandeln är dock skeptiska och hävdar bland annat att de kassaapparater som krävs för att följa lagen inte är elsäkrade för utomhusbruk. Problemet verkar dock inte gälla för annan elektrisk utrustning, som exempelvis betalterminaler, vågar och grillar. Det är givetvis viktigt att man lyfter frågan om elsäkerhet och att man säkerställer att apparaterna är anpassade för den miljö som de används i. Men det gäller alla elektriska apparater och inte specifikt kassaapparater.

Jag anser att det är viktigt att kassaregisterlagen står fast och att undantagen slopas. Att alla företag får driva sin verksamhet på lika villkor: Det är sunt företagande.

Thor Johnsson, partneransvarig, Hogia Business Products och ordförande i Kassaregisterrådet

• handel

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 550 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: ekonomi- och affärssystem, personaladministrativa system och transportsystem. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.