Hogia satsar en halv miljard på molnlösningar - nyanställer 150

Fortsatt goda år gör att Hogia inleder en offensiv satsning och räknar därmed med att nyanställa 150 personer fram till 2020.

– Nu påbörjar vi vår största produktsatsning någonsin. Det viktigaste målet är att säkerställa en fortsatt långsiktig och lönsam tillväxt för Hogia-gruppen, säger Bert-Inge Hogsved, VD och grundare av Hogia.

Med sina 550 medarbetare är Hogia i dag det sjunde största IT-företaget i Göteborgsregionen. Hogia räknar med att fortsätta öka personalstyrkan med cirka 25 personer årligen, såsom man har gjort sedan 2007.

– Trots halvmiljardinvesteringen, tror jag att vi fram till 2020 kommer att kunna ha samma ekonomiska utveckling som vi har haft de senaste sju åren. Det innebär en lönsamhet om fyra procent och en tillväxt på minst fem procent per år, säger Bert-Inge Hogsved.

Hogias nya molnplattform har fått namnet Hogia Star och är uppbyggd av komponenter som likt pusselbitar kombineras efter behov för att passa alla typer av företag i olika branscher. Kunden kan välja från Hogias omfattande utbud för att få en heltäckande molnlösning. De nya produkterna kan även kombineras med Hogias befintliga sortiment. Den komponentbaserade molnplattformen gör också att det går snabbare att skapa nya lösningar med redan säkerställda komponenter.

Hogia väljer att innefatta alla sina verksamhetsområden i satsningen: ekonomi, HR och lön, transport samt branschspecifika produkter för exempelvis handeln, revisions- och redovisningsbyråer samt fastighets- och byggföretag.

– Satsningen är synnerligen genomtänkt. Vi har förberett i två år och redan nu kan vi visa upp de första lösningarna baserade på den nya molnplattformen. I dag är vi ensamma i Sverige om att erbjuda en sådan bredd på IT-lösningar. Den stora, omfattande satsning som vi gör nu är unik i sin storlek, så det blir spännande att se var den tar oss, säger Bert-Inge Hogsved.