Arkipelagen ser ny trend för kontorshotell

För tredje gången i år expanderar Arkipelagen och stärker sin position som Nordens största kontorshotell. 22 nya rum stod klara 1 april och kontorshotellet har nu 270 rum totalt.  – Vi ser en ny trend, berättar Arkipelagens vd, Daniel Carlsson. Kontorshotell har tidigare förknippats med fåmansföretag som söker fördelar med gemensamma utrymmen och tjänster.  Nu kommer en ökad efterfrågan även från större organisationer.  Orkla, ett av Nordens största dagligvaruhandelsföretag, är det senaste exemplet. Företaget flyttar in i ett tjugotal rum på Arkipelagen. – Vi valde Arkipelagen efter noggrann research berättar Gunilla Landelius , Senior HR på Orkla foods.

Flexibiliteten avgörande

Vid sammanslagningen av Orklas bolag Abba Seafood, Göteborg, och Procordia, Eslöv, bestämdes det att det gemensamma huvudkontoret skulle ligga i Eslöv. Abba Seafoods huvudkontor i Göteborg behövde stängas ner samtidigt som det var ett antal Orkla anställda som fortsatt behövde en kontorsplats i Göteborg.

- Det är inte enkelt att byta arbetsplats, och vi gjorde en noggrann research bland utbudet i Göteborg. Vi besökte olika alternativa arbetplatser och valet föll på Arkipelagen, berättar Gunilla.  En känsla av framåtsträvande, positiv energi och trivsel, var genomgående.

-Vi kommer att ha en del fasta arbetsplatser och ett gästrum, för dem som inte har behov av att vara på kontoret så frekvent. Vår nya arbestplats blir en miljö där olika delar av Orkla koncernen är representerad bland annat Orkla Foods Sverige, Orkla Foods Danmark och Orkla Shared Services. Främst är det kollegor som representerar försäljning men även Corporate Social Reponsibility, Inköp och IT. Vårt mål att alla som stadigt eller tillfälligt arbetar i Göteborg, hellre ska gå till Arkipelagen och träffa sina arbetskamrater där än att sitta hemma och arbeta. Det är positivt för både företaget och medarbetarna.

En stor fördel med att hyra in sig på ett större kontorshotell istället för att skaffa egna lokaler är flexibiliteten. - På ett kontorshotell är det enkelt att anpassa lokalerna vare sig vi växer eller skulle behöva mindre yta.  Just flexibiliteten, utbudet av administrativa tjänster och det goda bemötandet var några av anledningarna till att vi valde Arkipelagen, menar Gunilla Landelius.

Elbils-pool

- Vår ambition är att  vara flexibla, ligga i framkant på många områden och göra det enkelt att arbeta här, säger Daniel Carlsson, Vd på Arkipelagen. En nyhet är vårt samarbete med Harry Sjögren, Alaska fastigheter och Balder i en satsning på hållbart resande. Genom en elbilspool kan man åka kollektivt till Högsbo Sisjön och sedan förflytta sig med elbil inom området.

Mer info

Vd Arkipelagen Daniel Carlsson  0708-360318  daniel.carlsson@arkipelagen.comwww.arkipelagen.com

Fakta Arkipelagen: Nordens största kontorshotell med 270 rum. Konceptet bygger på en vilja att hjälpa kunder/hyresgäster till ökad lönsamhet. Detta genom en kreativ arbetsmiljö som bygger på energi, ett aktivt affärsnätverk, föredrag för ökad kunskap och främjandet av hälsa och motion. Arkipelagen arbetar också aktivt för att tillgänglighet och resande i området ska ske enkelt och miljövänligt

• högsbo sisjö företagarförening
  • daniel carlsson
  • arkipelagen företagscenter
  • arkipelagen
  • alaska fastigheter ab
  • orkla foods
  • elbilar
  • balder
  • harry sjögren
  • sisjön

• Göteborg

Fakta Högsbo-Sisjö Företagarförening: Kansliet finns på Arkipelagens kontorshotell i Sisjön. Föreningen har ca 400 medlemmar och syftar till att öka samarbetet och affärsnätverken mellan företagen i området. Här finns mer än 1000 företag i fler än 200 branscher. Här arbetar dagligen omkring 20.000 personer och området expanderar fortlöpande. Föreningen driver ett flertal verksamheter i företagens intresse, exempelvis infrastruktur, Hälsa & Motion.