​Leif Brodén ny styrelseordförande i Hoi Förlag

Vid bolagsstämman i Hoi Förlag valdes Leif Brodén till ny styrelseordförande i samband med att förlaget utökar styrelsen. Förlaget redovisade även vinst för 2015.

- Jag ser fram emot att vara med på den resa som Hoi redan påbörjat, det finns stor potential i den nya förlagsmodell som Hoi representerar, säger Leif Brodén.

Den nye styrelseordföranden har ett förflutet som marknadsdirektör, vd och koncernchef inom svensk exportindustri. Bland annat var han koncernchef för Södra skogsägarna. Idag är han entreprenör och har engagemang i ett flertal företag samt som rådgivare inom miljö-och hållbarhetsfrågor. Han är likaså ledamot av IVA och medförfattare till "Din framgång ingen annan illa”.

- Jag har alltid gillat böcker och tycker att bokbranschen är spännande. Dessutom står den inför en omstrukturering på flera sätt. Dels startas många nya små förlag och dels pågår en digitalisering som kommer att förändra hur vi köper och läser böcker. Förändringar skapar möjligheter och det känns stimulerande att få följa detta inifrån, säger Leif Brodén.

Hoi Förlag grundades 2010 och sedan dess har Lars Rambe och Sölve Dahlgren utgjort styrelsen i bolaget.

- Vi har alltid haft högt i tak i våra diskussioner och kompletterat varandra på många sätt genom våra kompetenser. Men när bolaget växer så ställs det inför nya utmaningar och då kände vi att det var dags att bredda styrelsen och få in fler personer med olika erfarenheter, säger Lars Rambe som tog över VD-posten i januari och fortsätter där.

På bolagsstämman presenterade Hoi Förlag också bokslutet för 2015. Omsättningen sjönk något jämfört med föregående år, 10,437 msek (10,610 msek) men mycket positivt var resultatförbättringen där förlaget visade vinst +220 tkr (-662 tkr).

- Man kan säga att vi ägnade sista halvåret 2015 åt att konsolidera verksamheten. De senaste åren har vi prioriterat tillväxt, nu stannade vi upp lite och såg över organisationen och våra rutiner för att skapa lönsamhet. Nu är vi bättre rustade för att fortsätta växa. Vi har ett bra inflöde av spännande hösttitlar och samtidigt ett stort antal vårtitlar med potential, säger Lars Rambe.

Förutom Hoi Förlag består Hoi-koncernen numera även av dotterbolagen Hoi Bokhandel och Hoi Media. Tillsammans omsatte de tre bolagen 15 msek 2015. Bokhandeln, som drivs under namnet Hamrelius i Malmö visade ett underskott (-394 tkr) liksom Hoi Media, som bland annat driver branschbloggen Boktugg.se (-133 tkr).

- Vi hade knappast väntat oss att gå med vinst första året efter att vi tog över efter att Hamrelius hade gått i konkurs. Under 2016 räknar vi däremot med att både Bokhandel och Media genererar överskott.

Förutom styrelseordförande Leif Brodén sitter de båda grundarna Sölve Dahlgren och Lars Rambe kvar i styrelsen. Stämman valde även in Henrik Boman (jurist och entreprenör), Malin Nilsson (marknadsstrateg), Mattias Gustrin (IT- och mangementkonsult) och Niclas Folkesson (entreprenör och ledarskapskonsult).

• Företagande, allmänt

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare eller författare.