Microsofts säkerhetschef skriver bok om övervakningssamhället

Vem skapar din sanning, vad lämnar vi ut om oss själva och varför väger Internet 131 gram?

Debatten och diskussionen om övervakning av individer och kring framtidens integritet är ständigt aktuell samtidigt som vi som privatpersoner delar med oss av mer och mer information via mail, appar och sociala medier. Nästan dagligen kan vi läsa om nya rapporter kring NSA och FRA , signalspaning och datalagring.

Detta har Daniel Akenine, säkerhetschef på Microsoft Sverige och flitigt anlitad expert i säkerhetsfrågor på nätet, tagit fasta på i sin romandebut 11 gram sanning som kommer ut hos Hoi förlag den 29 januari 2014.

- Jag är intresserad av hur vi väljer. Val strömmar mot oss i en hastighet som gör att många inte längre orkar välja. Då låter man andra göra valen. Kanske är det så att våra åsikter inte formas av oss själva utan av andra? säger Daniel om de bakomliggande tankarna kring boken.

Mer om 11 gram sanning

Elias far dör under oklara omständigheter på Antroposofernas centrum i Järna. Det ser ut som självmord, men vad drev honom till det?

På andra sidan Atlanten planerar Simian Zegrad för ett händelseförlopp som ska ändra mänsklighetens syn på den värld vi lever i. Målet är vår godtrogenhet och till sin hjälp har han all personlig information som vi omedvetet eller medvetet avslöjar genom FAACTS, världens ledande internetföretag, och dess tjänster.

Elias kastas in i Simians värld där sanningen plötsligt kan ändras och det vi trodde var verkligt visar sig vara en dimridå. Den undflyende fienden är större och mäktigare än en supermakt. Med ett vapen på endast 11 gram.

Rättigheterna för 11 gram sanning såldes till USA redan innan första svenska upplagan kom i tryck.

Ett seminarium kring säkerhet på nätet med Daniel Akenine, P.J. Anders Linder och Markus Bylund kommer ordnas i samband med releasen den 29:e januari.

Mer om författaren

Daniel Akenine är även fysiker, föreläsare, skribent och före detta hjärnforskare på Karolinska Institutet. Idag arbetar han som teknik och säkerhetschef för Microsoft och är en av Sveriges främsta experter på IT-arkitektur.

Kontakt

För kontakt med författaren, intervju och recensionsexemplar kontakta Marthina Elmqvist på marthina@hoi.se alt 0708-929594.

• Litteratur

• 11 gram sanning
  • daniel akenine
  • microsoft
  • roman
  • övervakning av datanätverk
  • hoi förlag

Hoi Förlag är ett förlag skapat av författare för författare. Det är författaren som gör den stora delen av jobbet, då ska han eller hon också tjäna den stora delen av pengarna.