Så blir nya Holiday Club Åre – här är första bilderna

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2016 13:00 CEST

Pernilla Gravenfors, VD Holiday Club Åre. Foto: Mattis Lindqvist

Under hösten byggs Holiday Club Åre om till att bli ett hotell präglat av rörelseglädje och en tydlig inriktning mot mat som gör gott. Totalt investeras 30 miljoner kronor i det nya konceptet som ska locka barnfamiljer till en aktiv semester oavsett tid på året.

- Vi vill ge plats för tid tillsammans och uppmuntra familjer till mer aktivitet och rörelse. Barn sitter allt mer still och är som mest stillasittande när de är med sina föräldrar. Det vill vi vara med och ändra på, säger Pernilla Gravenfors, VD för Holiday Club Åre.

- När du bor hos oss kan du följa med oss ut på fjället eller ut på sjön. Vi visar dig våra guldkorn på fjället och lånar ut utrustning. Det ska vara enkelt att röra på sig och upptäcka Åre.

Under hösten byggs Holiday Club Åre om med ”modern natur” som ledord. Med mer ljus och fler mötesplatser ges en hyllning till det aktiva livet, naturen och det lokala. De gemensamma ytorna får ett helt nytt utseende till dess att skidsäsongen börjar.

Materialvalen och färgskalan ger en modern och varm naturkänsla med mycket trä och stora glaspartier. Inspirationen kommer från frost, snö och fjällets säsonger med blå och grå toner från berget och de gröna nyanserna från sommaren. Den nya arkitekturen bär tydliga spår av kontraster mellan ute och inne, ljust och mörkt, mjukt och hårt. Bland annat kommer ombyggnationen att ge mer utsikt och fler ljusinsläpp samtidigt som rumsavdelare i restaurangen ger en mysig och intim känsla.

På nya Holiday Club Åre kan hotellgästen välja mellan traditionella träningsalternativ, specialaktiviteter och möjligheter att prova på sådant man kanske bara drömt om.

- Holiday Club Åre är till för den gäst som är genuint intresserad av en aktiv semester - eller om resan är en del på vägen mot ett speciellt mål. Kanske ett friskare liv, en tävling eller en personlig utmaning, förklarar Pernilla Gravenfors.

Arbetet med nya Holiday Club Åre har redan inletts. På taket byggs just nu ett mer än 600 kvm stort gym med stora glaspartier som ger fri sikt mot naturen och fjällmassiven utanför. I somras smygstartades konceptet Active Inclusive som bjuder in gästen att följa med till personalens favoritställen i Åre. Redan nu har gäster lånat våtdräkt och fått crawltips i Åresjön, provat på SUP och SUP-yoga, cyklat mountainbike, följt med på vandringar i Ullådalen eller till Totthummelns topp och gått hundpromenad med fjällhundar. >> Se film från aktivitetshubben i hotellobbyn

Samtidigt som hotellets fysiska delar byggs om ges även extra stor kärlek till maten. Ledordet ”tillsammans” går som en röd tråd i det nya restaurangkoncept som presenteras senare under hösten och som ger tid till familjer att dela måltiden. >> Se film från nya restaurangdelen

Den nya maten på Holiday Club Åre ska göra gott för kroppen och för miljön med ett tydligt tänk kring säsong och näringsinnehåll.

- Vi vill inspirera utan pekpinnar och engagera våra gäster att tänka hållbart genom att servera mat som gör gott för hela familjen, för miljön och oss själva. Hos oss ska man äta både gott och hälsosamt, menar Pernilla Gravenfors.

Byggstart för restaurang och lobby är satt till slutet av september. Hotellet kommer att ha öppet under byggnationerna med rabatterade priser på boende. Ombyggnationerna beräknas vara klara till dess att skidsystemet öppnar för vintersäsongen.

Utvecklingen av nya Holiday Club Åre initierades av Holiday Club Sports & Spa Hotels AB som äger driften av Holiday Club i Åre. Holiday Club Sports & Spa Hotels AB ägs av Holiday Club Resorts OY, Mats Svensson via bolag samt Pernilla Gravenfors.

Pernilla Gravenfors tillträdde som VD för Holiday Club Åre i april 2016 efter sju år som VD på Copperhill Mountain Lodge och mer än 25 års erfarenhet från hotellbranschen.

Mats Svensson är styrelseordförande och tidigare VD för Selma Lagerlöf Hotel & Spa, Skistar Åre och Holiday Club Sweden AB.

Under Åre Höstmarknad den 23-25 september genomförs de första officiella visningarna för nya Holiday Club Åre. Under helgen finns även öppna platser till konceptet Active Inclusive även för de som inte är boende på hotellet.

Holiday Club Åre ligger mitt i Åre by mellan fjäll och sjö. Här bor du i rymliga hotellrum och lägenheter med restauranger, upplevelsebad, gym och träning, spa, bowling och massor av andra aktiviteter under ett och samma tak. Här finns också några av Sveriges bästa konferensmöjligheter för både små och stora grupper.