Holy Greens öppnar flaggskeppsrestaurang på Kungsgatan i Stockholm

Salladskedjan Holy Greens är inne i en expansiv fas och förbereder sig för att öppna en flaggskeppsrestaurang Stockholm. Utrymmet på Kungsgatan 17, där den asiatiska restaurangen Bamboo Palace haft sin verksamhet sedan 80-talet, blir nu hem åt Holy Greens största restaurang hittills. Restaurangen på ca 300 kvadratmeter blir nästan dubbelt så stor som Holy Greens tidigare restauranger, och planen är att öppna 1 oktober.

Tillväxttakten har ökat för Holy Greens som omsatte ca 80 miljoner kr under 2017. Salladskedjan öppnar sin första restaurang i Göteborg nu till sommaren, och fyller även på med ytterligare en restaurang i Malmö, och en i Helsingborg.

— Vi är jätteglada för att få möjligheten att servera våra sallader på Kungsgatan. Det är en stor och viktig pusselbit i vår långsiktiga etableringsstrategi som innehåller ett tjugotal restauranger de kommande åren, säger David Egonson, medgrundare av Holy Greens.

Holy Greens har sedan tidigare två restauranger i Stockholm. En på Regeringsgatan 28 och en i MOOD-gallerian, som dagligen fylls av kostmedvetna kunder, särskilt kring lunchtid. Det som gör etableringen på Kungsgatan speciell är läget och storleken på lokalen.

— Flera av våra restauranger ligger på charmiga gator med stor potential lite vid sidan av de mest trafikerade gångstråken. Läget på Kungsgatan är något helt annat. Restaurangen kommer att bli nästan dubbelt så stor som vår genomsnittliga restaurang och läget ger oss en fantastisk möjlighet för oss att nå ut brett till människor, och erbjuda dem ett attraktivt sätt att äta nyttigt. Hälsa är en megatrend just nu och det är många som vill vara en del i kategorin. Vi har hittat en position som är rätt för oss, där vi fokuserar på kreativa smaker, närodlade och ekologiska råvaror, alltid med ett hållbart miljötänk, säger David.

Det är nu fem år sedan David Egonson och Nebo Pavicevic öppnade första Holy Greens-restaurangen i Helsingborg. Konceptet med snabba, nyttiga och smakrika sallader fungerade i stort sett direkt, och entreprenörsresan har tagit fart ordentligt. Grundarna David och Nebo tar nu höjd för att klara av framtida etableringar.

— Utmaningen framåt är att klara av att växa. Vi har rekryterat ett jättebra team som ska hjälpa oss att komma till nästa nivå. Vi står inför många utmaningar med allt från ekonomi och logistik till produkt- och varumärkesutveckling. Det viktigaste för oss när vi växer snabbt är att vi gör det kontrollerat. Vi låter inte vår etableringstakt påverka varken vår service- eller kvalitetsnivå.

• etableringar

• Stockholm

Holy Greens är en restaurangkedja som säljer sallader, juicer, och shots med kvalitativa råvaror utan onödiga tillsatser. Affärsidén går ut på att erbjuda snabb mat med kreativa smaker, som är både hälsosam och mättande. Holy Greens jobbar med noggrant utvalda leverantörer och fokuserar på ekologiska och närproducerade råvaror. Företaget som har sitt huvudkontor i Malmö, grundades 2013 och finns idag i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg, och sysselsätter mer än 100 medarbetare.

John Flygare

Presskontakt Kommunikatör