Nionde generationens båtbyggare förverkligar kundernas drömmar

Hondas utmaning började med fyrtaktsmotorn. Vår historia inom utombordsmotorer tog sin början 1964 med GB30 som redan vid lanseringen uppfyllde världens första standarder för marina utsläpp. Vår första utombordare förde in avancerad, mer miljövänlig fyrtaktsteknik på en marknad som dittills hade dominerats av tvåtaktsmotorer. I år firar Honda Marine 50 år.

"Jag använder mig av den bästa tekniken och materialen i mina båtar för ägarnas skull. Honda matchar mitt sätt att arbeta bäst."
Ryutaro Sano, båtbyggare i nionde generationen, Tokyo, Japan.

”Jag arbetade med att göra varenda detalj på denna båt i mahogny perfekt för att förverkliga mina
kunders drömmar. Om man underhåller en träbåt på rätt sätt kan den hålla i 100 år, så jag sätter bara mitt namn på en båt som jag är extremt stolt över.

Jag ritade och byggde SANO24-RUNABOUT speciellt med Hondas BF225-motor i åtanke. Varför Honda? Hondas utombordare har en elegans som harmonierar perfekt med mina båtar. De mjuka linjerna från propellern till motorns ovansida... Formen som innesluter V6-motorn... BF225 är inte bara snygg för den som sitter vid styrpulpeten. Den matchar även perfekt båtens rundade akter sedd bakifrån. Motorn fulländar båtens akter och förhöjer det estetiska intrycket.

Prestandan hos Hondas utombordare är extremt förfinad. När jag skapar en båt vill jag att den ska vara snygg oavsett om den ska vara snabbgående eller långsam. Eftersom BF225 har en VTEC-motor går den tyst på låga varvtal samtidigt som den är följsam. När sedan användaren gasar accelererar den mycket mjukt upp till det högre varvtalsområdet. Denna utmärkta, dubbla prestanda är en annan sak som fungerar så bra tillsammans med de båtar jag skapar.

På öppet hav är det underbart att höra det karakteristiska ljudet från Honda-motorn när båten klyver vågorna perfekt och lämnar en lugn, rullande svallvåg bakom båten. Det är en fantastisk känsla. Något som är ännu bättre är den enastående bränsleekonomin, som ger dig längre räckvidd och ökad frihet. Det är en motor som är logisk på alla sätt.

Min utmaning fortsätter – på samma sätt som Hondas”.

• utombordare
  • honda marine