Honeywell lanserar ny ansluten gasvarnare för säker industriell verksamhet och lätt installation, underhåll och rapportering

HONEYWELL LANSERAR NY ANSLUTEN GASVARNARE FÖR SÄKER INDUSTRIELL VERKSAMHET OCH LÄTT INSTALLATION, UNDERHÅLL OCH RAPPORTERING

Nya varnaren Sensepoint XRL är certifierad för användning i explosionsfarliga utrymmen och kan användas med smartphone för att förenkla och påskynda installation, kalibrering, underhåll och rapportering

POOLE, Storbritannien, 27 april 2018 – Honeywell (NYSE: HON) har presenterat en ny ansluten gasvarnare som är utformad för att upprätthålla säkerheten vid industriell verksamhet, samtidigt som installation, underhåll och rapportering om tillämpning utförs snabbare och enklare med hjälp av Bluetooth®-anslutning.

Den nya stationära gasvarnaren Sensepoint XRL övervakar särskilda farliga gaser som förekommer inom industriell verksamhet, t.ex.kolmonoxid eller metan. Till skillnad från andra stationära gasvarnare aktiveras Sensepoint XRL med Bluetooth, vilket innebär att den kan installeras och underhållas genom fjärrstyrning via en smartphone-app.

”Att installera, underhålla och upprätta rapporter från stationära gasvarnare är vanligtvis en tidskrävande uppgift som inbegriper stegar eller lyftar, flera personal och även tillfälliga utrustnings- eller produktionsavbrott”, säger Duncan Gooch som är produktchef för gasdetektion på Honeywell Industrial Safety, vilken är en erkänd ledare inom industriella säkerhetsprodukter från gasdetektion till personlig skyddsutrustning. ”Med den nya Bluetooth-anslutningen kan en enda arbetstagare snabbt utföra en mängd uppgifter i farliga utrymmen, från installation och underhåll till rapportering, från en säker plats på marknivå.”

I kombination med en egensäker smartphone som tillhandahålls av Honeywell kan en enda arbetstagare utföra många vanliga underhållsuppgifter, däribland installation, driftsättning och kalibrering, på trådlös väg på upp till 10 meters avstånd. Tillsammans med appen kan Sensepoint XRL även snabbt upprätta systemrapporter som krävs för att uppfylla säkerhets- och miljöbestämmelser.

Sensepoint XRL är certifierad för användning i explosionsfarliga utrymmen och passar för avloppsvatten, underhåll, elproduktion, laboratorier och nedströms om olje- och gasverksamheter samt för användningsområden som varierar från laboratorier och pannrum till bränslestationer och lager.

Varnaren övervakar farliga nivåer av en angiven gas från ett valbart urval med 23 giftiga och brandfarliga gaser, inklusive metan, kolmonoxid och vätesulfid. Den är IP 66-klassad och inkapslad i metall för att stå emot oförsiktig användning, inklusive nedsprutning.

Sensepoint XRL ingår i Honeywells linje Sensepoint med anslutna gasvarnare som presenterades i maj, i vilken även Sensepoint XCL för kommersiell och lättare industriell användning ingår. Honeywells gasvarnare ingår i företagets breda sortiment av produkter och lösningar för industriell säkerhet. Där ingår utrustning som skyddar arbetstagaren från topp till tå, inklusive hörselskydd, säkerhetsselar, andningsskydd och elektrisk säkerhetsutrustning, utryckningsutrustning för första hjälpen, ögonskydd, handskydd och fotbeklädnader.

Mer information om Honeywell Industrial Safety samt våra produkter och tjänster finns på webbplatsen www.honeywellsafety.com

• Arbetsmiljö

• gasvarnare

Honeywell (www.honeywell.com) är ett Fortune 100-listat mjukvaruorienterat företag som levererar industrispecifika lösningar världen över. Bland dessa lösningar finns flyg-, rymd och fordonsprodukter och -tjänster, styrteknik för byggnader, hushåll och industri, samt prestandamaterial. Med hjälp av våra teknologier kan allt från flygplan, bilar, hushåll och byggnader till fabriker, flödeskedjor och människor hålla sig uppkopplade för en smartare, säkrare och mer hållbar värld. Mer nyheter och information om Honeywell finns på www.honeywell.com/newsroom.

Honeywell Safety and Productivity Solutions (SPS) tillhandahåller produkter, mjukvara och uppkopplade lösningar för ökad produktivitet, säkerhet på arbetsplatsen samt enklare hanteringen av tillgångar hos våra kunder världen över. Vi håller vad vi lovar tack vare industriledande mobila enheter, mjukvara, molntjänster, automatiserade lösningar, ledande sortimentet med personlig skyddsutrustning och gasdetektorer, kundanpassade sensorer, omkopplare och styrningar. Vi tillverkar och säljer även ett stort utbud av skor för arbete, lek och utomhusaktiviteter, inklusive märkesskorna XtraTufTM och Muck BootTM.

För frågor:Honeywell Safety Products Nordic AB
Strandbadsvägen 15,