HONEYWELL SAFETY PRODUCTS INTRODUCERAR DET REVOLUTIONERANDE VISIRET TURBOSHIELD™

ROISSY, Frankrike – 29 oktober 2014 – Honeywell Safety Products (NYSE: HON), världens största leverantör av heltäckande personlig skyddsutrustning (PPE) har presenterat Turboshield, det första A-klassade ansiktsvisiret på marknaden. Turboshield är ett revolutionerande nytt ansiktsskydd vars unika, patenterade och patentsökta funktioner grundar sig på omfattande kundundersökningar. Visiret ger överlägsen komfort för längre användning, enklast tänkbara byte av visir, förbättrat skydd och optimal balans vid användning tillsammans med hjälm. Systemet inkluderar huvudställning, en hjälmadapter och ersättningsvisir, som alla säljs separat för maximal mängd kombinationer.

Turboshield är den perfekta lösningen för arbetare inom nästan all typ av industri vilka utsätts för fallande eller flygande föremål, stötar, stänk och luftburna föroreningar. Turboshield-visiret är resultatet av att Honeywell lyssnar på sina kunder, tillämpar teknik och innovation av världsklass samt utformar produkter som ändrar definitionen av skydd.

”Vi utgick från att skapa ett ansiktsskydd som förser dagens arbetskraft med det skydd, den komfort och lättanvändbarhet de behöver och förtjänar”, säger Christine Mello, product manager (ansiktsskydd) för Honeywell Safety Products. ”Efter att vi besökt kunder världen över och lyssnat på alla de utmaningar som användare och skyddsansvariga ställs inför utformade vi en produkt där alla deras behov tillgodoses i ett enda revolutionerande ansiktsskydd”.

Turboshield ger överlägsen komfort med hjälp av en patenterad, flexibel upphängning vilken ger 300 % större kontaktyta än traditionella upphängningar och tar bort tryckpunkter så att visiret kan användas hela dagen. Ett patentsökt tryckknappssystem gör det extremt enkelt att byta visir på bara några sekunder. Stora, ergonomiska justeringsknappar gör det lätt för slutanvändarna att ställa in en personlig, bekväm passform - till och med med skyddshandskarna på.

Hjälmadapterns patenterade upphängningssystem med dubbla gångjärn gör att visiret kan skjutas tillbaka nästan 18 cm för bättre balans och viktfördelning samtidigt som höjden ovanför huvudet minskar med upp till ca 10 cm. Utformningen ger dessutom extra platser som kan användas till ytterligare tillbehör. Ett unikt, inbyggt kantskydd garanterar glappfri passform och utökat skydd från skräp ovanifrån. Hjälmadaptern är kompatibel med huvudskydd från Honeywell och de flesta övriga ledande varumärken. Turboshield och hjälmadaptern är kompatibla med Honeywells kompletta serie av Supervizor-specialvisir inklusive guldbelagd, triacetat och acetat för extra flexibilitet inom sortimentet.

Det unika toriska Turboshield-visiret ger utmärkt optik, utökat synfält och 50 % större haktäckning än traditionella cylindriska visir, utan att det krävs en massa omständliga tillbehör. Ersättningsvisir finns i klar, grå, UV/IR-filter 3,0 och UV/IR-filter 5,0. Den välkända, dubbla anti-repbehandlingen och anti-imbehandlingen finns som tillval på klara och grå visir för utökad livslängd och imskydd.

Turboshield-systemet uppfyller kraven enligt EN166-standarderna.

Mer information om individuella produkter finns på Honeywell Safety Products webbsida på http://www.honeywellsafety.com/Nordic.

Om Honeywell Safety Products

Honeywell Safety Products (HSP), en global tillverkare av ledande personlig skyddsutrustning och leverantör av säkerhetslösningar, hjälper företagsanställda att ta säkrare beslut på egen hand och bygga en hållbar säkerhetskultur. Med varumärken av världsklass som Honeywell, Howard Leight, Miller, North, KCL, Salisbury, Otter och Timberland Pro erbjuder HSP ett komplett sortiment av kvalitativ personlig säkerhetsutrustning, varav: skyddskläder, fall- och hörselskyddsprodukter, skyddslösningar för händer, huvud, fötter ögon och ansikte, jämsides med andnings-, svetsnings- och lockout/tagoutlösningar. Vägled personalen till säkerhet besök www.honeywellsafety.com/culture för att läsa mer.

• Arbetsmiljö

• ansiktsskydd
  • ansiktsvisire

Honeywell International (www.honeywell.com) är ett diversifierat ledande företag inom teknik och tillverkning som finns på Fortune 100-listan. Företaget erbjuder kunder världen över produkter och tjänster för luftfart, styrtekniker för byggnader, hem och industri, bilprodukter, turboladdare samt specialmaterial. Honeywells huvudkontor ligger i Morris Township, i New Jersey, USA, och företagets aktier handlas på börserna i New York, London och Chicago. Om du vill ha mer nyheter och information om Honeywell kan du gå in på www.honeywellnow.com.