Många fritidsaktiviteter utgör en risk för hörselskador

Buller på arbetsplatsen uppmärksammas ofta, men fyrverkerier, konserter, elverktyg och andra fritidsaktiviteter kan också skada hörseln

ROISSY, Frankrike, 27. april 2015 - Fyrverkerier, rockkonserter och körning med fritidsfordon är populära aktiviteter för många människor. Men dessa aktiviteter – för att inte tala om utomhussysslor såsom gräsklippning, användning av motorsåg eller andra elverktyg – utgör också en risk för hörselskador för dem som inte vidtar försiktighetsåtgärder.

Buller på arbetsplatser regleras i föreskrifter över hela världen och är ständigt prioriterat för både säkerhetsexperter och arbetstagare. Men vad man ofta förbiser är fritidsbuller. Som den största leverantören av säkerhetsprodukter, däribland hörselskydd, uppmärksammar Honeywell (NYSE: HON) 20-års dagen av International Noise Awareness Day, på onsdag 29. april, genom att bidra till att öka kunskaperna om potentiella faror med buller på fritiden.

"Många tror av misstag att de måste vara stålverksarbetare, rockstjärnor eller racerförare för att drabbas av hörselskador. Faktum är att många anställda får hörselskador på fritiden som sedan påverkar deras arbete", förklarar Brad Witt, audionom och chef för hörselbevarande för Howard Leight - Honeywell Safety Products varumärke för hörselskydd. "Vi skadar våra öron regelbundet – och allvarligt – eftersom vi ofta inte ser fritidsbuller som potentiellt farligt. Hörselnedsättning är kopplat till bullerintensitet och varaktighet. Ju starkare bullret är och ju längre man utsätts för det, desto större är risken att hörseln skadas."

Att utsättas för buller över 85 decibel (dB) under en längre tid, vilket motsvarar ljudet från en hårtork, brandvarnare eller mixer, medför risk för bullerskador, enligt Witt. Fyrverkerier på nära håll kan uppmäta 162 dB och smällare 150 dB – tillräckligt högt för att omedelbart orsaka fysisk skada på örat om det är oskyddat, och motsvarar ljudstyrkan från artillerield, ett jetplan som lyfter eller en raketuppskjutning.

Många andra vanliga aktiviteter som rockkonserter (120 dB), bilracing (130 dB), motorsågar (118 dB), motorcyklar (105 dB), musikspelare (103dB), gräsklippare (94 dB) och elverktyg (93 dB) innebär också en risk när man utsätts under längre tid, och kan leda till hörselskador och/eller ringningar i öronen även efter korta exponeringar.

"Vi är så vana vid högt ljud att vi nästan har blivit okänsliga för det", säger Witt. "En av de bästa saker som vi kan göra för att skydda vår hörsel är att vara mer uppmärksamma på buller och vidta några enkla åtgärder för att minska risken för bullerskador."

Witt delar med sig av några enkla tips:

• När du använder en musikspelare, följ 80-90 regeln – lyssna på musikspelaren med högst 80 procents volym under högst 90 minuter.
  • Använd alltid öronproppar eller hörselkåpor när du använder utrustning som t.ex. gräsklippare, motorsågar och elverktyg.
  • Om du pendlar till arbetet, ha öronproppar med dig så att du kan använda dem vid behov.
  • Använd öronproppar eller ljuddämpande hörlurar när du flyger. Även om flygplanskabinen inte har en farlig bullernivå, kommer du att känna dig mindre trött och mer utvilad efter flygresan.

Hur vet du om du har en hörselskada? Undersök dig hos en läkare eller en audionom. Men det finns vissa typiska tecken, enligt Witt. Den vanligaste orsaken till ringningar i öronen är bullerskador. Andra potentiella tecken är svårigheter att förstå andra även om du kan höra dem och svårt för att höra i folksamlingar.

"Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) så lider 360 miljoner människor i världen av någon form av hörselskada, och man uppskattar att upp till hälften av dessa fall skulle kunna ha förhindrats", säger Witt.

För mer information om att förebygga bullerskador på arbetsplatsen, ladda ner Honeywells faktablad "The Benefits of Fit Testing Hearing Protectors" (på engelska) här eller besök http://www.honeywellsafety.com/Nordic.

• international noise awareness day
  • buller
  • bullerskador
  • öronproppar
  • hörselskador
  • hörsel

Honeywell International (www.honeywell.com) är ett diversifierat ledande företag inom teknik och tillverkning som finns på Fortune 100-listan. Företaget erbjuder kunder världen över produkter och tjänster för luftfart, styrtekniker för byggnader, hem och industri, bilprodukter, turboladdare samt specialmaterial. Honeywells huvudkontor ligger i Morris Township, i New Jersey, USA, och företagets aktier handlas på börserna i New York, London och Chicago. Om du vill ha mer nyheter och information om Honeywell kan du gå in på www.honeywellnow.com.