7 av 10 köper riktig julgran i år − men kungsgranen har utklassat den klassiska granen

Att införskaffa julgran är en självklarhet för de flesta svenskar. 8 av 10 kommer att förgylla hemmet med en julgran om några veckor, enligt en färsk undersökning av bygg- och trädgårdskedjan Hornbach. Av julgransköparna väljer över 70 procent en riktig gran. Men, den klassiska rödgranen har blivit ordentligt omsprungen av kungsgranen. Över varannan julgransköpare väljer i år en kungsgran, medan bara 39,8 procent kommer att köpa sig en rödgran. Två av tio erkänner dessutom att de tidigare år har huggit sig en julgran olovligt i skogen.

79, 9 procent kommer att pryda hemmet med en julgran i år. Plast är dock ingen höjdare för julkonservativa svenskar. Sju av tio julgransköpare, (71,7 %), vill ha äkta vara när det gäller julgranar. Men den så klassiska och doftrika rödgranen har fallit rejält i rang. Långt ifrån hälften av julfirarna (39,8 %) väljer den. På förstaplats regerar istället kungsgranen som 52,2 procent av undersökningens deltagare kommer att köpa i år. Silvergranen hamnar på tredje plats med sina 8 procent.

Kungsgranen och silvergranen är ståtliga och har den trevliga egenskapen att inte barra. Den ack så barrande klassiska granen är däremot betydligt billigare än både kungsgranen och silvergranen. Men de som väljer den klassiska granen gör det inte för prisets skull. 66,3 procent köper den klassiska rödgranen för traditionens eller doftens skull.

Vissa julgranar verkar dock ha kostat mer i samvete än i pengar. Två av tio i undersökningen, 21,1 procent, bekänner att de någon gång olovligt har huggit sig en julgran i skogen.

Oavsett införskaffningsmetod så måste en gran givetvis pyntas. Och lite nytt pynt köper de flesta varje år. Vanligast är, enligt undersökningen, att lägga mellan 200 - 499 kr på julpynt, vilket 36,5 procent av de svarande planerar att spendera i år.

När det gäller juldekorering av hemmet går trenden framförallt mot utomhuspyntning av trädgården eller balkongen. Undersökningen visar dock att bara varannan julpyntare (51 %) tar hänsyn till sina grannar när de julsmyckar trädgården eller balkongen. Samtidigt säger nästan 20 procent (19,6 %) att de störs av trädgårdar och balkonger som är för mycket pyntade.

En stor majoritet av de tillfrågade (71,3 %) anser att lagom julpyntat i trädgården eller på balkongen innebär maximalt två klassiska ljusslingor. Bara 4 procent tycker att det är fritt fram att pynta sin trädgård eller balkong precis hur mycket som helst, med blinkande ljus i allsköns färger dygnet runt.

− När det gäller julgranar går vi svenskar mer och mer mot ädelgranar, vilket undersökningen tydligt visar. Men på en punkt är vi oerhört traditionella − inköpsdagen. De flesta köper sin julgran den 22:e eller den 23:e december, för så har det alltid varit och så ska det alltid vara! Själv skiljer jag mig dock från mängden och köper familjens ädeljulgran redan vid första advent. Förra året slängde vi inte ut den förrän tjugondag Knut, och då hade den inte ens börjat barra, säger Weronica Lundgren, marknadschef på Hornbach.

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät utskickad till Hornbachs kunder under november månad 2011. Totalt deltog 614 personer i undersökningen.

För att ta del av hela undersökningen, vänligen maila: josephine.uppman@inmema.com

• Livsstil

• julfirande
  • jul
  • julgran
  • gran
  • granen
  • julgranen
  • kungsgran
  • julafton
  • plastgran
  • rödgran
  • silvergran

• Skåne

Hornbach är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Såväl hemmabyggare som proffs förses med byggmaterial vid något av de 131 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. Hornbach garanterar ett alltid lågt pris och är prisledande i branschen. I Sverige finns Hornbach i Göteborg, Malmö och Stockholm. Det fjärde varuhuset öppnas i Sundbyberg 2012.

Kontakta gärna HORNBACH för mer information:

Weronica Lundgren

Marknadschef