​Hornbach presenterar höstens inredningstrender

I vanlig ordning har bygg- och trädgårdskedjan Hornbach sammanfattat höstens stora färg- och inredningstrender i fyra unika inredningsstilar. Låt dig inspireras av såväl den skandinaviska stilen som det dyrbara och eleganta.

Än är sommarens soliga dagar inte riktigt över, men det är trots det hög tid att välkomna en ny årstid i alla hem och varuhus. Inför hösten 2016 har bygg- och trädgårdskedjan Hornbach identifierat säsongens trender och sammanfattat dessa i fyra inredningsstilar: Scandinavian touch, Modern rustic, House of elegance och Magic moments. Här finns något för alla i en blandning av tapeter, textilier, lampor, prydnadsföremål och många andra inredningsdetaljer som välkomnar den stundande hösten.

Några av höstens inredningsfavoriter går i den skandinaviska trenden där sval elegans blandas med material från naturen. Men lika rätt som skogen är, med ljusa träslag och ekologiska material, lika rätt är det att ta in lite lyx i inredningen. Siden och sammet får gärna ta plats i hemmen nu, såväl som skimrande ädelstenar och eleganta, röda toner. Några säkra kort och trogna inredningsdetaljer från tidigare säsonger håller sig kvar även in på hösten, så som pasteller, trä och metall.

– Oavsett om man gillar det mer naturliga och avskalade eller går åt det mer extravaganta hållet så finns det något för alla i höstens nya trendstilar, säger Andreas Larsson, marknadschef på Hornbach. Det som dessutom är charmen med att inreda själv är att det är fritt fram att välja och blanda precis hur man vill. Att mixa olika stilar är faktiskt helt rätt i höst där betong går ihop med trä, personliga detaljer med det mer påkostade, och dagens moderna stil med gårdagens retro.

I bifogad PDF kan du läsa mer om de fyra stilarna och se ett urval av våra designfavoriter! Här hittar du även produktinfo och prisuppgifter.

Samtliga produkter finns tillgängliga i varuhusen från 5 september. Då majoriteten av dessa artiklar är säsongsvaror finns de inte ständigt i sortimentet och vi reserverar oss därför för att varorna kan ta slut.

SCANDINAVIAN TOUCH – A WAY TO LIVE
I denna trend livar ljusa pastellfärger upp hemmet och för tankarna till uppfriskande sorbet. Med färger som ljusgrå, crème-rosé och smörkrämsvit ges bostaden en skandinavisk känsla. Naturen inspirerar i en tidlös hemtrevnad som bidrar till välmående. Ljusa träslag och vintage är vanligt förekommande inslag. Den rena stilen formas av ytor med naturliga strukturer samt tapeter med marmormönster tillsammans med svala blå toner. Detta skapar en vacker, ungdomlig värld som passar dem som inreder för första gången.

MODERN RUSTIC – MY WARM HOME
Här är det naturligt, miljövänligt och hållbart som gäller. Varma färgtoner i enkla nyanser framhävs gärna för att efterlikna naturen. Här skapas platser där vi kan få mer tid för varandra, som framför en öppen eld med mysiga sittplatser, filtar och mjuka kuddar. Linnetyger, yllemattor och dynor i ylle ger ett levande intryck. Med en modern kombination av betong och trä får det rustika såväl som det ekologiska ta plats och symbolisera det vi behöver mer av: nordiskt by nature.

HOUSE OF ELEGANCE – DESIGNED BY NATURE
Här ska smyckeskrinets vackraste färger visas upp i form av guld, silver, smaragder och gröna ädelstenar. Dagens moderna stil förenas med gårdagens retro där sammet och siden samsas med en glittrande miljö. Färgpaletten är höstlik och hemlighetsfull där material blandas med fördel för att ge ett chict intryck, men med lite distans. Här får det nostalgiska ta plats och belysa såväl det harmoniska som det värdefulla. Hitta en ny dimension av dig själv genom att blanda det individuella med det extravaganta.

MAGIC MOMENTS – RED HARMONY
En elegant värld av färger för ett elegant boende. Den här hösten är röda toner helt rätt i form av mahogny som bourgogne. Få till en festlig och teatralisk känsla där gedigen komfort och hemtrevlighet är givna ingredienser. Här förs tankarna till folklore där tofsar och fransar efterfrågas som aldrig förr. Nyckelorden för denna färgrika värld är blomstertoner samt färger från frukt och bär. Samtidigt är det bleka en tydlig trend och skimrande glans ger en känsla av dyrbarhet.

Viktoria Sundin, presskontakt Hornbach
Inmema PR
E-post: viktoria.sundin@inmema.com

• inredning
  • trend
  • trender
  • höst
  • 2016
  • höst 2016

HORNBACH är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Både hemmafixare och proffs förses med byggmaterial vid något av de 154 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. HORNBACH garanterar ett alltid lågt pris och har som mål att alltid vara prisledande i branschen. I Sverige har HORNBACH fem varuhus, och finns i Göteborg, Malmö, Stockholm och Helsingborg.