Jordnära minimalism och blått – största inredningstrenderna i vår

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2013 08:00 CET

Våren 2013 är det framför allt två trender inom inredning som gäller. Tillbaka är minimalismen, men nu i en annorlunda skepnad än tidigare. Ut med det enkla och strama. Nu ska det vara bekvämt att bo. Hårda plastdesignstolar och kantiga former har bytts ut mot ergonomiska möbler, som tillsammans med gröna växter, jordfärger och naturmaterial ger hemmet en ombonad känsla. Trend nummer två är färgen blått i alla dess nyanser. Väggar, klinkers och till och med tak förvandlas med hjälp av olika toner i den blågröna färgskalan. Även accessoarerna, så som kuddar, gardiner och mattor domineras av de blå tonerna.

Ute har blivit det nya ”inne”. Denna säsong är det i synnerhet naturinfluenserna som utmärker sig på inredningssidan. De största trenderna är starkt inspirerade av vår utomhusmiljö, med jord och hav som ledord.

Inredning är ett stort fokusområde för bygg- och trädgårdskedjan Hornbach, som har renodlat vårens inredningstrender i fyra olika stilkategorier:

Pure & Simple – nya jordnära minimalismen
2013 års minimalism är kraftigt inspirerad av naturen, och ska varken vara stel eller spartansk längre. I denna stil dominerar jordfärgerna − och det ska vara ergonomiska stolar, soffor och fåtöljer. För visst sitter man mycket bättre på riktiga stolar än på hårda designpallar? Möblemang som bord och skåp är nu nättare i sin utformning än tidigare och väggarna får gärna vara av äkta träpaneler, kalk- eller naturputs. Naturmotiv pryder väggarna, och strategiskt utplacerade gröna växter är betydelsefulla för rummets känsla. Även linne och filtade ullmaterial är viktiga för helheten.

Ocean feeling – avslappnad året runt
Blågrönt i olika aquanyanser är riktigt inne i vår, och kommer att bli 2013 års största färgtrend inom hemmets fyra väggar. Den här inredningsstilen är befriad från alla måsten och reflekterar en avslappnad attityd hos den som inrett rummet. Allt ifrån väggar, klinkers och tak förskönas med de blågröna tonerna. Och det gäller att blanda friskt inom ramarna för det blå. Även de tillhörande accessoarerna, så som kuddar, vaser och gardiner ska gå i blå och turkosa nyanser. Inredningen ska ge associationer till havsvatten och havsbriser.

Flower fashion
Blomstertrenden blomstrar fortfarande, men den romantiska eran är nu passerad. Nu är det stora definierade och effektfulla mönster som gäller. Gärna handmålade blommor skapade av grova penseldrag, med dramatiska inslag av akvarellstänk. Tavlor, tapeter, kuddar och gardiner lyfts av de färgstarka blomstermotiven som skapar en levande känsla i rummet.

Light & Dark - Neon Highlights
Nu återvänder det svart-vita temat till våra rum, men utan de strama designnormer som tidigare omgett denna inredningsstil. Nu ska svart-vitt i stället vara uttrycksfullt och varmt! Denna trend utgörs av svart och vitt tillsammans med uttrycksfulla neonfärger, vilket ger mycket sköna kontraster. En inredningsstil som livar upp vilket hem som helst.

Hornbach tar varje år fram fyra vårtrender och fyra hösttrender. Produkterna som tillhör varje trend tas endast in i sortimentet som "limited edition", och finns bara att tillgå i ett halvår.

Josephine Uppman, presskontakt Hornbach
Inmema PR & Information
Mobil: 073- 660 81 76
E-post: josephine.uppman@inmema.com

Hornbach är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Såväl hemmafixare som proffs förses med byggmaterial till sina projekt vid något av de 138 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. Hornbach garanterar ett alltid lågt pris och är prisledande i branschen. I Sverige har HORNBACH fyra varuhus, och finns i Göteborg, Malmö och Stockholm. Sommaren 2013 öppnar HORNBACH sitt femte varuhus i Sverige, i Helsingborg.