Mer än varannan svensk använder julledigheten till byggprojekt

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2012 08:00 CET

Äntligen arbetstagarjul med extra mycket tid för att bara vara. Inte då. Enligt en färsk undersökning från bygg- och trädgårdskedjan Hornbach tänker 54 procent av svenskarna ägna ledigheten åt att bygga eller renovera hemma. Det överlägset vanligaste projektet är målning och tapetsering, vilket en tredjedel av julens hemmafixare tänker hänge sig åt.

Julledigheten stundar inom kort och de flesta av oss ser fram emot en paus från vardagens hektiska tempo. Hornbachs undersökning visar dock att många planerar att göra allt annat än att slappa. Hela 54 procent av undersökningens deltagare uppger att de tänker ägna någon del av julledigheten till att bygga eller renovera. Det populäraste projektet är målning och tapetsering, vilket 32,8 procent planerar att sysselsätta sig med. Näst mest populärt är golvläggning, som 15,7 procent tänker ta sig an. Och på tredje plats hamnar badrumsrenovering, vilket 8,9 procent ämnar ägna julens lediga dagar åt.

Att spendera ledigheten åt att renovera är dock inte allas melodi. Många hemmafixare har istället sin mest hektiska bygg- och renoveringsperiod just nu, innan tomten står och stampar i farstun. 48,9 procent av undersökningsdeltagarna uppger att de har ett pågående bygg- eller renoveringsprojekt som måste vara färdigt innan jul.

Vuxna hemmafixare i all ära. Men Sveriges mest flitiga och produktiva gör-det-självare är, som bekant − barnen. I synnerhet så här innan jul. I detta nu sitter barn över hela landet och tillverkar personliga julklappar till nära och kära. De flesta föräldrar blir överlyckliga över barnens egenhändigt gjorda klappar. 89,4 procent av föräldrarna i undersökningen uppger att de uppskattar barnens egentillverkade julklappar. Men drygt en av tio föräldrar i undersökningen, 10,6 procent, är lite mindre positivt inställda och erkänner att de när de får barnens hemmagjorda klappar innerst inne tänker ”Inte en till..”

Topplistan: Svenskarnas bygg- och renoveringsprojekt under julledigheten 2012

Målning och tapetsering   32,8 %

Lägga nytt golv   15,7 %

Badrumsrenovering   8,9 %

Köksrenovering   8,4 %

Tilläggsisolera   5,1 %

Byta innerdörrar   5,0 %

Byta element   4,5 %

Annat projekt   19,6 %

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät utskickad till Hornbachs kunder under november månad 2012. Totalt deltog 765 personer i undersökningen.

För att ta del av hela undersökningen, vänligen maila: josephine.uppman@inmema.com

Hornbach är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Såväl hemmafixare som proffs förses med byggmaterial till sina projekt vid något av de 138 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. Hornbach garanterar ett alltid lågt pris och är prisledande i branschen. I Sverige finns 4 varuhus i Göteborg, Malmö och Stockholm.

Josephine Uppman, presskontakt Hornbach

Inmema PR & Information