Nytt hemma istället för resa i sommar – 1 av 5 lägger hela semesterkassan på hemmafix

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2013 09:01 CEST

Gör-det-självarna tar inte ledigt i första taget. Över 90 procent kommer att kliva i arbetskläderna och klättra upp på stegen i sommar – bara för att det är roligt. Detta visar en undersökning om hemmafixarnas bygg- och sommarvanor, som Hornbach låtit utföra. En av fem kommer dessutom stanna hemma hela semestern på grund av projektet. Men bli inte allt för ivrig med hemmasysslorna. Att klippa gräset innan 09:00 är ingen succé bland grannarna.

När bygg- och trädgårdskedjan Hornbach lät undersöka hemmafixarnas planer inför sommaren 2013 var det inte tal om någon semestervila. 94 procent kommer nämligen att utföra ett bygg-, renoverings- eller trädgårdsprojekt. För 59 procent består sommarplanerna av inomhus- och utomhusmålning, och på en värdig andraplats kommer uteplats- och terrassbygge (36 %). Oavsett byggprojektets omfattning så växer pengar inte på träd och det gäller att prioritera. En av fem (19 %) väljer därför att avstå från en eventuell semestertripp – och genomför hellre projektet på hemmaplan. 23 procent drar ner på sommarens resebudget till förmån får byggprojektet.

Men vad är det som driver hemmafixarna till att utföra sina trädgårds-, bygg- eller renoveringsprojekt på egen hand? De flesta (45 %) svarar att den största anledningen är att det är roligt. 33 procent svarar att det blir billigare än att anlita en hantverkare och resten menar att resultatet blir bäst om de utför projektet själva. Undersökningen visar även att ytterst få utför sina hemmaprojekt för att impa på grannarna, eller för att slippa tjat. Enbart 13 procent svarar att de någon gång har känt press att bygga eller renovera för att passa in i grannskapet, och någon enstaka (4 %) upplever tjat från omgivningen som den främsta motivationen.

Oavsett om hemmaprojektet kommer att ta upp delar eller hela semestern verkar många familjer se det som ett utmärkt tillfälle att umgås. Hela 70 procent kommer att genomföra sina bygg- och trädgårdsplaner tillsammans med sin partner. Dock tror en av fyra att projektet kan bli svettigt i dubbel bemärkelse. 26 procent räknar nämligen med att bli osams med sin partner under projektets gång.

Förhoppningsvis ska det inte bli något gnabb med grannarna i alla fall. För att motverka sura miner är det exempelvis bäst att ta tag i gräsklippningen efter frukosten. 35 procent av hemmafixarna säger att det är tillåtet att klippa gräset först efter 09.00, och 20 procent vill ha lugn och ro fram till 10.00. För dem som däremot tänker be grannen om hjälp med trädgårdssysslor tycks en gentjänst vara den bästa ersättningen. Det tycker i alla fall 46 procent av hemmafixarna. 41 procent menar att en flaska vin är lagom att ge som tack.

– Jag blir jätteglad över att så många vågar och vill utföra projekt på egen hand och att den främsta anledningen är att det är roligt, säger Andreas Larsson, tf marknadschef på Hornbach. Det är också härligt att så många ser hemmaprojekten som en given del av sommaren, och en möjlighet att göra någonting ihop. Jag förstår att många tycker att det är avkopplande med ”hemester” och att hitta på aktiviteter hemma – för ledighet behöver inte alltid betyda att man måste resa bort.

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät utskickad till Hornbachs kunder under maj månad 2013. Totalt deltog 593 personer i undersökningen.

För att ta del av hela undersökningen, vänligen maila: elin.ostblom@inmema.com

HORNBACH är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Både hemmafixare och proffs förses med byggmaterial vid något av de 140 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. HORNBACH garanterar ett alltid lågt pris och har som mål att alltid vara prisledande i branschen. I Sverige har HORNBACH 4 varuhus, och finns i Göteborg, Malmö och Stockholm. Det femte varuhuset öppnas 3:e juli i Helsingborg.

Elin Östblom, presskontakt Hornbach
Inmema PR & Information