Hyllningsevent när Miriam Bryant döpte MTR Express sista tåg

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2019 17:40 CEST

Miriam Bryant framför sitt döpta ”Miriam” MTR Express (foto: Vanessa Tryde)

Nu har det sjätte och sista MTR Express-tåget blivit döpt, och det blev inget mindre än namnet ”Miriam” efter artisten och den ursprungliga göteborgaren Miriam Bryant. Namngivningsceremonin resulterade i ett hyllningsevent på Stockholm Centralstation.

När MTR Express tillsammans med tidningen Metro utlyste en omröstning om vad fyra av bolagets sex snabbtåg skulle döpas till, var intresset stort. Namnen som fick flest röster var Trainy McTrainface, Glenn, Estelle och Miriam. Namnceremonierna för Trainy McTrainface och Glenn fick stor uppmärksamhet i medierna och nu var det äntligen dags för det sista och odöpta tåget att få namnet ”Miriam”. Namnet har en tydlig koppling till göteborgsartisten Miriam Bryant, och därmed kan man nu kan resa med Miriam-tåget mellan Stockholm och Göteborg.

Namngivningsceremonin skiljde sig från tidigare dop, då denna mynnade ut i en hyllning till Miriam Bryant på Stockholm Centralstation där en orkester spelade en av hennes största hits ”Black Car”. Ceremonin avslutades med bubbelfirande när Miriam Bryant officiellt döpte tåget, strax innan premiäravgången mot Göteborg.
Se hela tågceremonin här.

- Att ha Miriam Bryant döpa ett av våra tåg till ”Miriam” är en ära, hon är en väldigt omtyckt och duktig artist med stark koppling till både Stockholm och Göteborg. Vi är stolta över att vårt Miriam-tåg fick en så pampig start, säger Peder Osterkamp, kommersiell chef på MTR Express.

Mer info om de tidigare ceremonierna:

IngvarTrainy McTrainfaceGlennEstelleRödluvan­­

________________________________________________________________________________

MTR Express är det moderna tågbolaget som sedan mars 2015 har trafikerat sträckan mellan Stockholm och Göteborg. Under de fyra år som MTR Express har funnits har man hunnit bli utsedd till Sveriges bästa tågbolag tre år i rad enligt Svenskt Kvalitetsindex, blivit utsedda till Sveriges näst mest innovativa företag 2018 enligt Svenskt Innovationsindex, och varit punktligast på sträckan både 2017 och 2018.

MTR Express är en del av MTR Nordic Group som består av dotterbolagen MTR Tunnelbanan, MTR Tech, MTR Express, MTR Pendeltågen och det nordiska moderbolaget MTR Nordic, som i sin tur är ett helägt dotterbolag till MTR Corporation Ltd (UK) med säte i London och ingår i den globala MTR-koncernen.

HOSS AGENCY is a unique Event & PR agency offering tailor-made services to individuals and companies who wish to amplify their brands. While we are mostly known for our spectacular events, our services also include social media and PR strategies.