Omaka par kan bli en kanonsuccé. Allt beror på mixen

Omaka par kan bli en kanonsuccé. Allt beror på mixen

För 20 år sedan, den 7 juli 1995, blev Björn Nordstrand och Per Gessle samtidigt pappor till Hotel Tylösand vilket kanske inte direkt var planerat… men bägge hade rötterna i Halmstad och tanken på ett eget hotell blev till slut oemotståndlig. Nu - 20 år senare - är succén ett faktum och resultatet svensk hotellhistoria avdelningen lyckade satsningar.

De oväntade ägarna 1995 var den erfarna affärsmannen Björn Nordstrand, slipad inom Bonnierkoncernen under många år och senare medialegend på TV4. I andra ringhörnan Per Gessle, världsstjärna, popsnille och oslagbar singer-songwriter. Dock mer hemma i skivstudios och på rockscener än i styrelserum.

Så gick det som det gick – ljuv musik uppstod. På hotellet blev det upprustning,modernisering och nytänkande.

Först in var ett stort Spa precis när Spavågen svallade som värst.

Så kom konsertverksamhet, nattklubb, disco med en kö lång som en sommarnatt, flera olika restauranger och en konferensdel XXLarge. Där har många av våra största och mest betydelsefulla företag och organisationer varit återkommande gäster.

Mycket av det som senare landar ute i samhället har först sagts på en konferens i Tylösand.

Hela tiden fortsatte förändringen. Hotellets fria ytor har förvandlats till ett spektakulärt konstgalleri med tyngdpunkt på fotokonst i världsklass, ofta porträtt av kända ansikten.

Redan i lobbyn välkomnas gästerna för övrigt av Hans Majestät Konungen via Bruno Ehrs foto tillsammans med Ernst Billgrens rävhuvud i mosaik. Också det senaste nytillskottet Strandhuset är en avantgardistisk arkitekturupplevelse mellan himmel och jord.

Fem saker du inte visste om Hotel Tylösand:

*När hotellet byggdes runt 1920 var Tylösand väglöst land. Ville man dit var det båt från Halmstad som gällde

*Flera av hotellets tak har planterats med suckulenter som taklök. Vackert och bra för miljön

*Både Halmstad Kommun och RESO har tidigare varit ägare

*Oväntade möten bjuds liksom fantastiska solnedgångar. Till de förra hör vinexperten Bengt Frithiofsson som pressar sin egen juice till frukost

*Antalet Champagneflaskor som konsumeras under ett år uppgår till fler än 2000 och antalet tvättade badrockar är 30.000

Nu firar Hotel Tylösand 20 år med kaffe och jubileumstårta och ser fram emot fortsatta Gyllene Tider

För mer info, bilder och eventuell tårtbit

Kontakta Vd Elisabeth Haglund 035-305 02, elisabeth.haglund@tylosand.se