Annorlunda åtagande med "cykel" ska få gäster att uppmärksamma elförbrukning

Hotell Kristina har ställt fram en WE-Bike intill receptionen i foajen, med syfte att uppmärksamma gäster på företagets Hållbarhetsfokus El under mars månad.

I övergången till månaden flyttades Hotell Kristinas Hållbarhetsfokus från Matsvinn till El. I samband med övergången flyttades även företagets WE-Bike ut till receptionen, vilken gör den synlig för alla gäster som besöker hotellet.

WE-bike är en cykel där du trampar energi, el, till det föremål som du har kopplat in till uttaget på cykeln. Hotell Kristina har lagt fram laddare till bland annat Iphone, men har även ställt fram laddare till elektriska ljus som används för att skapa mysfaktor för gästen på anläggningen. På cykeln finns en tydlig uppmaning om att få gästen att provtrampa cykeln.

- Cykeln ska vara en kul grej där vi uppmärksammar vår gäst på El och uppmuntrar till att hålla nere elförbrukningen. Den gör inte underverk som strömkälla och skulle bli otroligt jobbig att trampa på för exempelvis fulladdat batteri. Men den får gäster att stanna till, läsa skylten och i vissa fall även att provcykla. Syftet är framför allt att ge gästen en tankeställare och detta på ett kul sätt, säger Therese Forsmark, Digital kommunikatör & Tf Hållbarhetsansvarig på Hotell Kristina.

Ambitionen i Hotell Kristinas hållbarhetsarbete är att uppmuntra människor till att anta ett hållbart agerande.

- Vi tycker det är viktigt att göra hållbarhet till en rolig grej istället för att hålla upp ett varningens pekfinger. Att vara personliga och sprida information med glädje är ett mycket roligare sätt att försöka få med sig folk på, avslutar Therese Forsmark.